بصیرت روز

فرهنگی ، سیاسی و نظامی

بصیرت روز

فرهنگی ، سیاسی و نظامی

"تانک کرار"؛ دست بلند نزاجا در جنگ کلاسیک + تصاویر

"تانک کرار"؛ دست بلند نزاجا در عملیات زمینی خواهد بود.

 

 جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای مهم در طراحی و ساخت انواع ادوات نظامی به حساب می‌آید و در این پروسه انواع سلاح‌های ضد نفر، تانک، موشک، راکت، توپ‌های سنگین و ... را ساخته است. 
جمهوری اسلامی ایران در ساخت تانک و ادوات پیشرفته به توفیقات چشمگیری نائل آمده و تاکنون سه نسل مهم از تانک‌ها و زره پوش‌ها را ساخته است و این زره پوش‌ها در خدمت نیروهای مسلح کشورمان انجام وظیفه می‌کنند. 

    

تانک "کرار" یکی از ادوات نظامی است که اخیرا سردار سرتیپ "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خبر ساخت آن  را داده و در حقیقت تکنولوژی ساخت این تانک به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یک گام از تانک "تی 90" جلوتر است. 
امیر سرتیپ "کیومرث حیدری"  جانشین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مبنی بر تحویل "تانک کرار" به نیروی زمینی ارتش گفت: "کرار" تانکی است که وزارت دفاع با همکاری نیروهای مسلح ساخته است. این تانک دارای قابلیت‌های بالایی است که در نیروی زمینی ارتش مشابه آن با نام تانک "ذوالفقار" وجود دارد و  اکنون به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران، تانک ذوالفقار در حال نهادینه شدن است.

امیر حیدری اضافه کرد: تانک "کرار" دارای آپشن‌های عملیاتی زیادی بوده که این تانک وارد چرخه شده است و به زودی به یکی از تانک‌های به روز تبدیل می‌شود. جانشین فرمانده نزاجا ضمن اشاره به تانک T90 گفت: استراتژی ما بر این است که بتوانیم فناوری ساخت این تانک را به داخل کشور انتقال دهیم. ما به هیچ وجه دستور خرید مطلق این تانک را نداریم.

*** مشخصات تانک "ذوالفقار"

ذوالفقار اولین مدل تانکی بود که در سال 1380 تولید شد.  این تانک با 7 متر طول ، 3 و نیم متر عرض و 2 و نیم متر ارتفاع توانایی حمل انواع ادوات نظامی و اسلح های 7/62 و 12/7 میلی متری را دارد و می تواند بردی معادل 450 کیلومتر داشته باشد. 

تانک "ذوالفقار"  از یک موتور دیزلی با قدرت ۷۸۰ اسب بخار استفاده می‌کند و سیستم کنترل آتش آن امکان شلیک در حرکت را برای تانک تامین می نماید؛ در این تانک  می‌توان سیستم هشدار دهنده و پدافند لیزری ساخت سازمان صنایع دفاع ایران را نیز دید. این سیستم می‌تواند کاربران خود را با تابش پرتوهای لیزر هدایت کننده، از جنگ افزارهای هدایت شوندهٔ ضدتانک آگاه کند.

پدافند مورد استفاده این سیستم به صورت انتخابی، می‌تواند ترکیبی از پرتاب کننده‌های نارنجک دودزا باشد. این کار باعث شکستن قفل لیزری پرتابگرهای دشمن می‌شود و پوشش این سیستم هشدار دهنده ۳۶۰ درجه در افق و ۶۰ درجه در ارتفاع است.

یکی از نکات بسیار مهم در این تانک، سامانه کنترل آتش این تانک است. سامانه کنترل آتش این تانک موسوم به " EFCS3 " یک سیستم چند منظوره است که توانایی‌های قابل توجهی را دراختیارافراد نظامی قرار می‌دهد، ازجمله ثابت نگاه داشتن توپ در هنگام انواع مانورها و چرخش‌ها، امکان درگیری با اهداف ثابت و متحرک، قابلیت انتقال اطلاعات به کامپیوتر درون تانک برای تخمین زاویه مورد نظر برای شلیک، قابلیت شبکه شدن با سامانه‌های دید در شب موجود در تانک. 

متخصصان ارتش با افزودن بر عرض این تانک، باعث افزایش سرعت آن شده‌اند. نیم‌رخ کوتاه، سیستم فشنگ‌گذاری تمام اتوماتیک و مسافت‌یاب لیزری، توپ 125 میلی‌متری بدون خان، قابلیت پرتاب موشک‌های کورکننده رادارهای دشمن و سیستم‎های آشکارسازی مادون قرمز، از دیگر خصوصیات این تانک پیشرفته ایرانی است.
***مشخصات تانک "تی 90"  

این تانک که بر پایه طراحی های قدیمی روسی و چینی ساخته شده است، یکی از مدرن ترین ابزارهای نظامی جهان محسوب می شود و می تواند به راحتی در برابر تعدادی از مدرن ترین تانک های جهان مقاومت کند. 





"تی 90 " یک تانک ساخت فدراسیون روسیه بوده که از سال 1991 ساخت آن آغاز و در سال 2004 میلادی مدل‌های جدیدی از آن معرفی و در خدمت ارتش روسیه قرار گرفته است.  این تانک با وزن 46 تا 47 تن، طول قریب به 10 متر، عرض قریب به 4 متر و ارتفاع بیش از 2 متر توانایی حمل سه خدمه را دارد. 


تانک تی 90 از توپ‌های سنگین 125 میلی‌متری بهره می‌برد و دارای سلاح‌های 12.7 و 7.62 میلی‌متری بوده و برد عملیاتی آن معادل 340 مایل متری (معادل بیش از 500 کیلومتر ) است و سرعتی معادل 60 کیلومتر بر ساعت را دارد. 

تانک تی 90 قیمتی معادل 2 میلیون و 500 هزار  تا 5 میلیون دلار داشته و اگر براساس دلار پایه 3 هزار تومان در نظر بگیریم؛ هر تانک تی 90 قیمتی معادل 7 میلیارد و 500 میلیون تومان تا 15 میلیارد تومان خواهد داشت. 


قدرت و حفاظت این زره ترکیبی از فولاد و کامپوزیت بوده و می‌تواند انواع مأموریت‌های عملیاتی را به خوبی انجام دهد. تی 90 پیشرفته‌ترین تانک ارتش فدراسیون روسیه بوده که نسخه بهینه‌سازی شده تانک تی 72 است و پتانسیل‌های عملیاتی گسترده‌ای دارد. 
**حضور تانک "تی 90" در عملیات آزاد سازی "حلب"

تانک تی 90 البته در سوریه نیز به صورت جدی در عملیات آزادسازی استان "حلب" نقش مهمی داشته و توانسته در مناطق شمالی این استان نقش خود را ایفا کرده و این زره پوش مهم موجب آزادسازی مناطق گسترده‌ای در شمال سوریه شده است.


تانک‌های تی 90 " روسی مدتی است وارد سوریه شدند و البته تانک‌های کلاس تی قدیمی‌تر همچون  "تانک تی 72 " نیز در جبهه شمالی ایفای نقش می‌کنند.  "تانک تی 90 " یک تانک غول پیکر با وزن بیش از 40 تن است که قابلیت مقابله با انواع موشک‌های ضد زره را دارد.

روزنامه تلگراف در گزارشی نوشت: روسیه برای مقابله با عناصر گروه تروریستی داعش در سوریه، تانک های فوق پیشرفته "تی 90" خود را در این کشور مستقر کرده و  پس از دو ماه از آغاز حملات هوایی مسکو در سوریه، تانک های تی 90 روسیه برای مقابله با موشک های ضد تانک عناصر گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف این کشور مستقر شدند. تانک تی 90، جدیدترین تانک ارتش روسیه است. اگرچه تانکهای تی 90 در درگیری های چچن و اوکراین استفاده شد، نخستین بار است که این تانکها به مناطق جنگی اعزام می شود.

به نظر می رسد تانک کرار تلفیقی از تانک تی 90 و ذوالفقار بوده که می تواند انواع مهمات راهبردی را حمل و وظایف عملیاتی خود را در پیشروی نیروهای کلاسیک انجام دهد و این یک موفقیت مهم برای نیروهای مسلح خواهد بود.  


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.