بصیرت روز

فرهنگی ، سیاسی و نظامی

بصیرت روز

فرهنگی ، سیاسی و نظامی

گمشدهِ معروفِ ایران در منا، زنده دیده شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آقای رکن‌آبادی در حالی که در قید حیات بوده، با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده است.

علاءالدین بروجردی با اشاره به نشست فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست در خصوص منا با حضور اوحدی و قشقاوی گفت: گزارشی که در این نشست مطرح شد،  مشخص شد غضنفر رکن آبادی در جریان حادثه منا توسط آمبولانس عربستانی به بیمارستان منتقل شد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس شواهد، شاهدان عینی این ماجرا، ایشان را در حالی که در قید حیات بودند، با آمبولانسی به بیمارستان منتقل شده  اما بعد از این ماجرا خبر موثقی از وضعیت او وجود ندارد.

وی اظهار داشت: دولت عربستان در مقابل تمام مفقودین ایرانی مسئول است. اما با توجه به جایگاه سیاسی رکن آبادی در کشور و سابقه شان به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در لبنان، دولت آل سعود باید به طور ویژه در خصوص وضعیت رکن آبادی پاسخگو باشد و مسئولیت را به جد بپذیرد.

بروجردی با رد فرضیه شهادت رکن آبادی گفت: تا زمانی که دولت عربستان نتواند این فرضیه را ثابت کند و یا پیکر رکن آبادی را تحویل دهد، فرضیه ربایش او به عنوان فرضیه امنیتی قویا قابل پیگیر است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین در حال حاضر فرض شهادت ایشان پذیرفته نیست مگر عکس آن ثابت شود.

طالبان به مرزهای ایران نزدیک شد

 در پی آغاز حمله‌های طالبان افغان به ولایت هرات در غرب افغانستان و گسترش آن، شهرستان غوریان در مرز با ایران سقوط کرد.

این در حالی است که از روز گذشته، درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان مسلح در شهرستان شیندند ولایت هرات آغاز شد.

این حملات در حالی انجام گسترش پیدا کرده است که ولایت هرات در طول 14 سال گذشته یکی از امن‌ترین ولایت‌های افغانستان بوده است.

گروه طالبان در ماه‌های گذشته تمایل کمتری برای انجام عملیات در غرب و شمال افغانستان داشته‌اند اما در طول چندین هفته گذشته بر شدت حملات این گروه در جغرافیای شمال و غرب افغانستان افزوده شده است.

افراد گروه طالبان افغان چندی قبل توانستند شهرستان غورماچ ولایت فاریاب در شمال افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

آلمان منجی رابطه ایران و عربستان می شود!

شنیدم آقای اشتاین‌مایر در سفر به تهران ابراز تمایل کرده تا میان تهران و ریاض میانجیگری کند! و روابط ایران و عربستان سعودی را تلطیف سازد!

چندین ماه قبل را به یاد آوردم زمانی که هنوز ملک‌عبدالله در قید حیات بود و جنگ الفاظ میان تهران و ریاض سر برآورده بود. بسیاری در محافل سیاسی پیشنهاد می‌دادند که سالم‌سازی این فضای آلوده می‌تواند به دست آقای هاشمی رفسنجانی انجام پذیرد.

 زیرا شخصیت آقای هاشمی رفسنجانی مورد احترام بسیاری از سعودی‌هاست. در همان ایام در روزنامه‌ای خبر داده شد که آقای هاشمی رفسنجانی می‌خواهد برای انجام این کار چنین سفری انجام دهد اما شروطی دارد که بسیاری از تندروها برنمی‌تابیدند و همچنان هم به آقای هاشمی رفسنجانی نق می‌زنند و هم اینکه، صدایشان در توهین به سعودی‌ها را در جهت منافع ملی ما می‌شمارند!

لاجرم نخواستند که آقای هاشمی رفسنجانی مدیریت این کار را به دست گیرد و روابط دو کشور مهم اسلامی را تلطیف کند! اما امروز، کار به کجا رسیده است که وزیر خارجه آلمان به تهران می‌آید و از تهران راهی ریاض می‌شود و به وزیر خارجه ما می‌گوید، مایل است تا میانجیگری را برعهده گیرد و تفاهم میان دو کشور را برقرار سازد! بیشتر نمی‌نویسم الا، فاعتبروا یا اولی الابصار!

افخم: ادبیات عادل الجبیر سخیف است

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ  به سخنان عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آلمان گفت: در حالیکه که جامعه  بین المللی  با درک نقش  سازنده  و ثبات ساز جمهوری اسلامی ایران خواهان مشارکت و ایفای نقش بیشتر ایران است متاسفانه تنها کشوری که همچنان با رویکرد برد - باخت به تحولات منطقه نگاه می کند و بر حذف  سایرین اصرار دارد عربستان سعودی است و این رویکرد غیر سازنده  و مخرب راه به جایی ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: امید می رفت در پی موفقیت مذاکرات هسته ای و اقبال جهانی به روش گفتگوی سازنده و فراگیر برای حل و فصل مسالمت آمیز مشکلات منطقه برخی رویکردهای انحصارطلبانه و غیر منطقی از جانب همسایه جنوبی ما نیز کنار گذاشته شود اما متاسفانه به نظر می رسد برخی در درک شرایط و روندهای سازنده منطقه ای دچار مشکل هستند و خیال محال تغییر همه جهان و جهانیان را برای رضایت خود دارند.

افخم با اشاره به اظهارات عادل الجبیر درباره آینده سیاسی سوریه گفت: به کار گرفتن چنین ادبیات متفرعنانه، سخیف و خارج از عرف دیپلماتیک راجع به سرنوشت دیگر ملت ها نشانه درجا زدن سیاسی است و متاسفانه همین نگاه سبب شده است چند کشور و ملت منطقه از جمله سوریه و یمن گرفتار جنگ و افراط گرایی سازمان یافته شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: وزیر خارجه عربستان سعودی که کشورش در بحرانهای جاری منطقه رویکرد نظامی، امنیتی و افراط گرایانه را پیش گرفته و بیش از هفت ماه است که یمن کشور مسلمان و همسایه اش را هدف بمبارانهای بی وقفه قرار داده است صلاحیت سخن گفتن در مورد نقش منطقه ای ایران را ندارد.

قشقاوی: سعودی‌ ها به حجاج آب هم ندادند

 حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور ایرانیان وزیر امور خارجه جمع عزاراداران هیأت خادم الرضا (ع) قم با اشاره به جاودانگی واقعه عاشورا در تاریخ، اظهار داشت: در کربلا یک در یک سمت هرچه فضیلت و خوبی است قرارداشته است، اگر رابطه پدر و فرزندی را در نظر بگیریم می‌توانیم به امام حسین (ع) و حضرت علی اکبر اشاره کرد و اگر رابطه برادری باشد می‌توانیم به رابطه امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) اشاره کرد و اگربخواهیم از ایثار مادران شهید نام ببریم می‌توانیم به اسوه مادران شهید یعنی حضرت زینب اشاره کنیم.

معاون کنسولی و امور ایرانیان وزیر امور خارجه با بیان اینکه در برابر این جلوه‌های خوبی در عاشورا، لشکری از تمام زشتی‌ها و پلیدی‌ها وجود داشت، افزود: عمر سعد، شمر، خولی و دیگر افرادی که در لشکر یزیدی قرار داشتند و با امام حسین (ع) جنگیدند نمادهای پلیدی و شقاوت بودند.

معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما درمذاکراتمان با طرف سعودی گفتیم در منا شاهد بی تدبیری شما بودیم، تصریح کرد: متاسفانه ماموران سعودی در منا چهارساعت به ما اجازه ندادند بالای سر جنازه‌های خود در منا برویم و حتی آب نیز به حجاجی که زیر دست و پا افتاده بودند هم ندادند و ما به طور جدی پیگیر روشن شدن دلایل فاجعه منا هستیم.

وی با بیان اینکه ما به عنوان مسئولان جمهوری اسلامی واقعه منا را پیگیری خواهیم کرد، افزود: ما همواره به دنبال پیشرفت جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود و خوشبختانه امروز در عرصه‌های دفاعی توانستیم شاهد افتخار آ، رینی برای کشور باشیم.

قشقاوی با بیان اینکه امروز هم لشکر یزیدی و حسینی در برابر ما قرار دارند، اظهار داشت: امیدواریم همه ما در زندگی خود حسینی باشیم و با لشکر حسینی بیعت کنیم.

عذرخواهی سخنگوی دولت از مردم ایران

 محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری گفت: با توجه به چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی اکنون  درسازمان مدیریت و برنامه ریزی طرح های مختلفی در حال پیگیری و انجام است.

وی افزود: لایحه دائمی شدن احکام برنامه توسعه برای برنامه ششم طی دوره 95 الی 99 در دولت تهیه شده و در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی با قید یک فوریت تقدیم خواهد شد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: بودجه سال 95 در مهلت قانونی با روش بودجه ریزی و مبنای عملکرد درحال تهیه است.
 
ادامه مطلب ...

نگرانی بان کی مون از مجازات اعدام در ایران

دبیرکل سازمان ملل در اقدامی مداخله جویانه با انتشار بیانیه‌ای از اجرای مجازات اعدام در ایران ابراز نگرانی کرد و توقف آن را خواستار شد.

 بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل در یک اقدام مداخله‌جویانه در رابطه با اجرای مجازات اعدام در ایران بیانیه‌ای منتشر و ایران را به نقض موازین حقوق بشر بین‌المللی متهم کرد.

این در حالی است که آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه پیش از این در واکنش به این‌گونه اقدامات سازمان ملل با رد ادعاهای مطرح شده و بی‌پایه و اساس دانستن این اظهارات گفت: یکی از ریشه‌های ادعاهای مطرح شده در مقوله حقوق بشر به «اختلاف مبنایی» میان غرب و جهان اسلام در این حوزه مربوط می‌شود.

رئیس دستگاه قضا گفت که برای نمونه آن‌ها اجرای قصاص را مردود دانسته‌اند و این در حالی است که قصاص نص قرآن است و انتظار نابجایی است که بخواهند ما از اجرای مضمونی قرآنی دست بکشیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه اعتقاد به قصاص مختص نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه «اعتقاد دینی» بیش از یک میلیارد مسلمان است، تصریح کرد: وقتی ما را برای اجرای حکم قصاص محکوم می‌کنند در واقع می‌خواهند اعتقاد ما به اصل اسلام را محکوم کنند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: مسئله حقوق بشر برای ما و نظام ما بر یک اساس بسیار قوی‌تر و با سابقه طولانی‌تر از آنچه که این‌ها فکر می‌کنند استوار است. ما حقوق بشر را از صمیم جانمان قبول داریم چون دین اسلام مبین و مدافع بسیاری از حقوق انسانی است و ما مسلماً حقوق فطری انسانی را که مورد تأیید اسلام نیز هست قبول داریم.

استفاده از ربات‌ «انتحاری» در رزمایش ارتش

 فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: این نیرو در رزمایش مشترک «محرم» برای نخستین بار از ربات‌های «انتحاری» در حوزه دفاع زمینی استفاده کرد.

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: مرحله اول رزمایش نیروی زمینی با اجرای عملیات موفق یگان‌های واکنش سریع انجام شد؛ که در این مرحله، برای حفظ انعطاف‌پذیری، سرعت و افزایش قدرت تاکتیکی نیروهای واکنش سریع در برابر تهدیدات، وضعیت‌های مختلفی را ایجاد کردیم؛ که این نیروها توانستند خیلی سریع و با قدرت به اهداف تعیین شده دست یابند.

وی افزود: نیروی زمینی ارتش در رزمایش مشترک «محرم» با توجه به نوع تهدیدات و فضای نا همطراز و نیز جنگ‌های نیابتی، تاکتیک های خود را ترسیم کرده است که در کنار این موضوع سلاح‌های ویژه‌ای را نیز در این خصوص طراحی کرد.
 
ادامه مطلب ...

عکس: تست DNA از خانواده مفقودان منا

اعضای خانواده های شش نفر مفقود کاروان زائران مهابادی فاجعه منا با حضور یک اکیپ اعزامی از سازمان انتقال خون تست DNA دادند.

عکس: تست DNA اعضای خانواده مفقودان منا
 
ادامه مطلب ...

با اشاره رهبری ریاض با خاک یکسان می‌شود

منصور حقیقت پور، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات عادل الجبیر در کنفرانس خبری مشترک با اشتاین مایر گفت: وظیفه دستگاه دیپلماسی ما پاسخ محکم به اراجیف این فرد است.

وی افزود: باید از این کودک کشان سرزمین های عربی پرسید چه کسی جوانان، کودکان و زنان یمنی را ماه ها به قتل می رساند؟!

این نماینده مجلس اظهار کرد: خجالت هم خوب چیزی است! کشوری که با پول نفت خود به صورت روزانه موجب کشتار گسترده ملت های عراق و سوریه می شود نباید چنین گستاخانه سخن بگوید!

حقیقت پور تاکید کرد: ما منتظر شنیدن صدای شکستن این پیر فرتوت استعمار در منطقه هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است وزیر خارجه عربستان از این اراجیف نگوید چرا که در صورت اشاره گوش چشمی از سوی رهبر معظم انقلاب، به جز مکه و مدینه مابقی شهرهای عربستان از جمله ریاض و جده را با خاک یکسان خواهیم کرد.

بازگشت ایرفرانس به آسمان ایران

شبکه رادیویی «یوروپ 1» امروز از از سرگیری پروازهای شرکت هواپیمایی ایرفرانس فرانسه به ایران در آینده نزدیک خبر داد.

بنابر اعلام این شبکه رادیویی، جدول زمانی برای ازسرگیری پروازهای ایرفرانس به ایران تعیین شده است و این شرکت نخستین پرواز مستقیم خود را در ماه ژانویه آینده از آمستردام پایتخت هلند به مقصد تهران انجام خواهد داد و پس از این پرواز نیز پروازی از پاریس پایتخت فرانسه به مقصد تهران انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، طی ماه‌های اخیر شمار توریست‌های فرانسوی در ایران به شدت افزایش یافته و شرکت‌های فرانسوی بار دیگر وارد فاز سرمایه‌گذاری در کشورمان شده‌اند.

عربستان: ایران به دنبال آشوب در حج است!

فرافکنی های مقامات سعودی در رابطه با فاجعه بسیار تلخ و غم‌بار منا که تنها ناشی از بی کفایتی مسئولان این کشور بود، همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، در ادامه این فرافکنی ها که با هدف شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت سنگین فاجعه منا صورت می گیرد، «یحیی الصمعان» معاون رئیس مجلس مشورتی آل سعود در اظهاراتی حیرت آور مدعی شد: هدف ایران به آشوب کشاندن مراسم های حج است!

وی در این ارتباط گفت: عربستان سعودی به رهبری ملک سلمان مسئولیت اداره موسم حج را بر عهده گرفته و تمامی تدابیر لازم برای تأمین امنیت حجاج را اتخاذ کرده است.
 
ادامه مطلب ...

عکس: اعزام کشتی جنگی ایران به روسیه

ناوگروه صلح و دوستی ایران از ناوگان شمال منطقه چهارم نیروی دریایی در بندرانزلی عازم روسیه شد.
ادامه مطلب ...

البغدادی در کدام بیمارستان بستری است؟

یک پایگاه خبری عراقی نوشت سرکرده گروه تروریستی داعش هم‌اکنون در یکی از بیمارستان‌های شهر آنکارا بستری است و بعد از مداوا به سوریه بازنگشته است.

پایگاه خبری النخیل به نقل از یک منبع اطلاعاتی مدعی شده که «ابوبکر البغدادی» از بیمارستان آنکارا عملیات جنگی و کشتار داعش را هدایت می‌کند.

وی همچنین افزود: سرکرده داعش دستور قطع گردن بیش از 50 تن از عناصر این گروه تروریستی را در استان موصل پس از اینکه مشخص شد این افراد عامل افشای محل برگزاری نشست مهم فرماندهان داعش بودند صادر کرده است.

جنگنده‌های ارتش عراق هفته گذشته خودروی سرکرده گروه تروریستی داعش را در منطقه الکرابله استان الانبار هدف قرار دادند که در پی آن ابوبکر البغدادی به شدت زخمی شد و شمار زیادی از فرماندهان این گروه به هلاکت رسیدند.

پیشرفته ترین بمب روسیه در سوریه

روسیه از پیشرفته ترین بمب خود در سوریه استفاده می کند.

منابع خبری گفتند: روسیه آماده است تا جدیدترین مهمات با هدایت دقیق خود موسوم به کی ای بی - 250 را در آینده نزدیک در حملات هوایی علیه تروریست ها درسوریه استفاده کند.

براساس این گزارش، دو مدل از بمب پیشرفته، یک مدل با هدایت ماهواره ای و یک مدل با هدایت لیزری از این بمب وجود دارد. 

این سلاح 656 پوندی با ده و نیم فوت طول می تواند با سرعت ها و مسیرهای مختلف خود را تطبیق دهد و می تواند در هر تغییرات آب و هوایی و در هر زمان از روز مقاومت کند.

این منابع در ادامه افزودند که روسیه از مدل قبلی این بمب ها یعنی بمب کی ای بی- 500 پی جی ام، برای بمباران شورشیان آموزش دیده توسط آمریکا در سراسر سوریه استفاده می کند. 

مک دونالد وارد ایران شد

علامت تجاری شرکت مک‌دونالد در ایران با نام های تجاری «مک‌فلری» و "McFLURRY” که نام یکی از محصولات شرکت مک‌دونالد است، به ثبت رسیده است.

بعد از انتشار خبر جنجالی آگهی شرکت مک‌دونالد برای اعطای نمایندگی در تهران و باز کردن فرم ثبت نام الکترونیک نمایندگی‌اش در ایران، حالا اسنادی به دست آمده است که نشان می‌دهد این شرکت بزرگ صنایع غذایی که به نماد آمریکا شهرت دارد، دو سال پیش به ثبت رسیده است.

علامت تجاری شرکت مک‌دونالد در ایران با نام های تجاری «مک‌فلری» و «McFLURRY» که نام یکی از محصولات شرکت مک‌دونالد است، به ثبت رسیده است.

زهرا معصومی‌پور کارشناس ثبت شرکت‌ها در گفت‌وگویی این‌گونه توضیح می‌دهد که «در بحث ثبت شرکت‌ها، گرفتن نمایندگی با گرفتن شعبه از یک شرکت تفاوت می‌کند. اگر یک شرکت خارجی در کشور نمایندگی داشته باشد با همان علامت تجاری خود فعالیت می‌کند ولی اگر بخواهد شعبه‌ای از آن شرکت باشد با علامت تجاری ثبت‌ شده متفاوتی از آن شرکت فعالیت می‌کند.»

براساس آنچه در روزنامه رسمی به تاریخ ۵ مرداد ۹۳ ثبت شده است شرکت مک‌دونالد به مدت ۱۰ سال، علامت تجاری خود را در ایران به ثبت رسانده است:

مک‌دونالد که یکی از اصلی‌ترین نمادهای سبک زندگی آمریکایی به شمار می‌رود دارای بیش از ۳۱ هزار شعبه و یک و نیم میلیون کارمند در سراسر دنیاست. این شرکت که به عنوان نماد کاپیتالیسم آمریکایی در جهان شناخته می‌شود با صرف هزینه‌های سنگین تبلیغاتی در صدد حفظ موقعیت خود به عنوان رتبه اول در حوزه مواد غذایی است. 

70 درصد مردم افغانستان بی سوادند

تحلیل‌گر مسائل سیاسی و عضو دپارتمان دانشگاه کابل با اشاره به اینکه 70 درصد مردم افغانستان بی‌سواد هستند، گفت: 30 درصد مردم افغانستان تنها توانایی خواندن و نوشتن دارند.

محمدامین حیدری عصر امروز در همایش علمی بیم‌ها و امیدها که در سالن همایش دکتر قربان‌نیا برگزار شد، با اشاره به اینکه پدیده مهاجرت یک پدیده جهانی است، اظهار کرد: مهاجرت تنها مختص یک کشور خاص نیست، امروز مردم بسیاری از کشورها به دلایل مختلف به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.
 
ادامه مطلب ...

درآمد روزانه «کلش اف کلنز» از کاربرانش

نزدیک به ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کره‌ی زمین، در حال بازی کردن Clash of Clans هستند. Clash of Clans توسط تنها ۱۵ نفر ساخته شده است.این بازی به صورت رایگان عرضه شده ولی کاربران می‌توانند از طریق پرداخت درون برنامه‌ (IAP)، اقلام مختلفی را برای قبیله‌ی خود، خریداری کنند. در ادامه، با ۷ واقعیت باورنکردنی درباره‌ی این بازی پرطرفدار، آشنا شوید.

۱. میزان درآمد «سوپرسل» (شرکت سازنده‌ی Clash of Clans) به صورت روزانه، ۵ میلیون دلار است!

۲. در سال ۲۰۱۴، درآمد شرکت سازنده از سه بازی Hay Day ،Clash of Clans و Boom Beach، معادل ۱.۷ میلیارد دلار بوده است.

۳. ارزش شرکت سازنده‌ی این بازی، ۵.۵ میلیارد دلار است.

۴. برترین بازی‌کننده‌ی Clash of Clans که «جورج یاو» (George Yao) نام دارد، شش ماه، به صورت تمام وقت، این بازی را به صورت همزمان بر روی ۵ دستگاه تبلت آیپد بازی کرده است.

۵. یکی از ده بازی‌کننده‌ی برتر Clash of Clans با نام کاربری Panda، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت Wired اعلام کرد که ماهانه نزدیک به ۷۰۰۰ دلار برای این بازی هزینه می‌کند!

۶. نزدیک به ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کره‌ی زمین، در حال بازی کردن Clash of Clans هستند.

۷. Clash of Clans توسط تنها ۱۵ نفر ساخته شده است.

بررسی علمی فاجعه منا

اگرچه ازدحام جمعیت های انسانی معمولا بدون هیچ مشکلی پایان می پذیرد اما همیشه اینطور نیست. در برخی موارد عدم طراحی درست فضاها یا فقدان مدیریت صحیح ازدحام، منجر به حوادث غم انگیزی مثل جراحت یا حتی مرگ و میر می شود. نمونه این پدیده، فاجعه تاسفباری است که مدتی پیش در مکه به وقوع پیوست و در اثر آن، تعداد زیادی از حجاج، جان خود را از دست دادند.

در این مطلب بر اساس مقاله دکتر جان فروئین - که در اولین کنفرانس مهندسی امنیت ازدحام در لندن ارائه شده - تلاش می کنیم به جنبه های مختلف این پدیده بپردازیم و به این سوال پاسخ بدهیم که عربستان چگونه می توانست از این فاجعه جلوگیری کند.
 
ادامه مطلب ...

زائران عتبات مراقب وبا باشند

سرپرست گروه کنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت جزییات اقدامات این وزارتخانه در خصوص تامین سلامت زائران کربلای حسینی همزمان با ایام تاسوعا و عاشورا، با توجه به شیوع وبا در عراق را تشریح کرد.

دکتر بابک عشرتی در این باره گفت: وزارت بهداشت در زمینه تامین سلامت زائران در عراق چند مساله را با هم پیش می‌برد؛ در وزارت بهداشت تیم‌هایی تشکیل شده است و از روز چهارشنبه به صورت تدریجی به عراق اعزام می‌شوند که مسوولیت نظارت بر بهداشت زائران از نظر مواد غذایی، آب، غذا و... را برعهده دارند. این تیم‌ها علاوه بر تیم‌های بهداشتی کاروان‌ها هستند که تا اربعین حسینی نیز در عراق مستقر خواهند بود. بخشی از آموزش کاروان‌داران و پرسنل‌ بهداشتی انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد.
 
ادامه مطلب ...