بصیرت روز

فرهنگی ، سیاسی و نظامی

بصیرت روز

فرهنگی ، سیاسی و نظامی

احتمال پیدا شدن پرواز MH370

مدیر تیم جستجوگر هواپیمای مفقود شده مالزی گفت: هواپیمای پرواز MH370 طی چهار ماه آینده پیدا می‌شود.

«مارتین دُلان»، مدیر تیم جستجوگر هواپیمای مفقود شده مالزی معتقد است به احتمال زیاد این هواپیما طی چهار ماه آینده پیدا شود.

طی دو سالی که از زمان ناپدید شدن هواپیمای پرواز MH370 با 227 مسافر و 12 خدمه در مسیر کوالالامپور به پکن می‌گذرد تنها قطعه‌ای از لاشه آن در جزیره «رئونیون» در اقیانوس هند پیدا شده و مورد تایید قرار گرفته است.

همچنین دو قطعه دیگر در آب‌های جزیره رئونیون و موزامبیک پیدا شده که احتمال می‌رود متعلق به هواپیمای مفقود شده باشند هرچند تایید نشده است.

از مارس سال 2014 و زمانی که اداره ایمنی حمل و نقل استرالیا مسوولیت هدایت تیم جستجوی هواپیمای مفقود شده مالزی را به عهده گرفت این سناریو مطرح شده که در زمان سقوط، این هواپیما تحت کنترل نبوده است.

به گزارش روزنامه گاردین، مدل‌سازی‌های این اداره حاکی از آن است که پس از تمام شدن ذخیره سوختی، هواپیما در جنوب اقیانوس هند دچار حادثه شده است. تاکنون چهار کشتی بیش از 120 هزار کیلومتر مربع از عمق دریا را بررسی کرده که نتیجه بخش نبوده است.

واکنش بابک زنجانی به حکم اعدام

وکیل مدافع بابک زنجانی می‌گوید موکلش پس از شنیدن حکم اعدام از وکلای خود خواسته صرف‌نظر از اینکه چنین رأیی صادره شده، همچنان کار انتقال پول و تسویه بدهی با شرکت نفت را به جدیت پیگیری کنند.

رسول کوهپایه‌زاده  درباره واکنش بابک زنجانی به حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب مبنی بر صدور حکم اعدام برای هر سه متهم پرونده اظهار کرد: با اینکه حکم صادره شده بود و زنجانی نیز مطلع شد در ارتباطی که روز گذشته (یکشنبه) با موکل داشتم زنجانی گفت شما صرف‌نظر از اینکه چنین رأیی صادر شده همچنان کار را با جدیت برای انتقال پول و تسویه بدهی پیگیری کنید.

وکیل مدافع بابک زنجانی اضافه کرد: از موکل خواستم این موضوع را شخصاً به وکلای خارجی خود نیز منتقل کند تا آنها بدون توجه به رأی صادره و عواقب آن، کار انتقال وجوه را با جدیت دنبال کنند.

کوهپایه‌زاده ادامه داد: وقتی زنجانی از مفاد رأی مطلع شد از من پرسید آیا واقعاً من مفسد فی‌الارض هستم؟ به او پاسخ دادم که از نظر من چنین نیست و دادگاه به ماده 2 قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی اشاره کرده و گفته اعمال شما به قصد ضربه زدن به نظام بوده است. موکل وقتی این را شنید خیلی متعجب و متاثر شد و گفت« یعنی من چون قصد ضربه زدن به نظام داشتم مفسد شناخته شدم؟. من که همه هدفم خدمت به نظام بوده است و به نظام کمک کردم».

وکیل مدافع بابک زنجانی در پاسخ به این سئوال که موضوع عدم پذیرش وجوه موکلش از سوی کارگزار بانک خارجی تکذیب شده است اظهار کرد: این داستان روز جمعه هفته گذشته اتفاق افتاد و مدارک آن روز شنبه هفته جاری به دست ما رسید. صبح روز گذشته (یکشنبه) برای ارائه مدارک به دادگاه رفتم اما موفق به ملاقات مسئولان دادگاه نشدم و بعدازظهر دیروز نیز سخنگوی قوه‌قضائیه نشست خبری داشت؛ به عبارت دیگر هنوز دادگاه در جریان نیست و نتوانستیم مدارک را به آنها منتقل کنیم.

وی تاکید کرد: کارگزار بانک مقصد رسماً اعلام کرده ما از گرفتن این پول فعلاً معذوریم. ایمیلش هم موجود است. تکذیبی که بعضاً صورت می‌گیرد به خاطر این است که از این قضیه مطلع نیستند. اگر بحث مسائل محرمانه نبود عین ایمیل را به رسانه‌ها منتقل می‌کردیم تا همه عیناً پاسخ بانک کارگزار را رویت کنند.

کوهپایه‌زاده ادامه داد: عدم پذیرش پول موکل از سوی کارگزار بانک خارجی، جدای از موضوع شش فقره چک است و موکل روش‌های مختلف را برای انتقال وجوه به کشور پیگیری می‌کند.

اظهارات کوهپایه‌زاده در حالی صورت می‌گیرد که بابک زنجانی 2/6 میلیارد یورو به شرکت نفت بدهکار است که البته شرکت شاکی با احتساب تأخیر در تأدیه بدهی، بدهی متهم را 3 میلیارد یورو می‌داند. همچنین متهم در مدت تعیین شده از سوی دادگاه نیز بدهی خود را پرداخت نکرد.

 بنابر اعلام حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، شعبه 15 دادگاه انقلاب هر سه متهم پرونده نفتی را مفسد‌فی‌الارض شناخته و به اعدام محکوم کرده است. دادگاه همچنین علاوه بر حکم اعدام، متهمان را به رد مال و جزای نقدی معادل یک چهارم مبلغ پولشویی محکوم کرده است.

حکم صادر شده در دادگاه انقلاب، قابل تجدید‌نظر خواهی در دیوان عالی کشور است.

تجمع بازنشستگان مقابل مجلس

تعدادی از بازنشستگان پیش از موعد در اعتراض به عدم تأمین حق و حقوق خود از سوی سازمان تأمین اجتماعی در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

این افراد با در دست داشتن پلاکاردها و پارچه‌ نوشته‌هایی خواستار تأمین حقوق خود از سوی شرکت بیمه‌گذار (سازمان تأمین اجتماعی) هستند.

به گفته تجمع‌کنندگان این افراد که تعداد آنها به 12 هزار نفر می‌رسد از هفت سال گذشته حقوق خود را کمتر از میزان قانونی از سوی سازمان تأمین اجتماعی دریافت کرده‌اند.

نشست 4 جانبه اعراب درباره ایران

یک منبع دیپلمات در اتحادیه عرب اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای امارت، بحرین، عربستان و مصر به همراه دبیرکل اتحادیه عرب روز پنجشنبه (10 مارس) در دبیرخانه اتحادیه عرب نشستی برگزار خواهدکرد و به بررسی و پیگیری تحولات تنش با ایران و راه‌های مقابله با آنچه که "دخالت‌های تهران در امور داخلی کشورهای عربی" خوانده‌اند، می‌پردازند.

این کمیته براساس قطعنامه‌ای تشکیل شد که اوائل ماه ژانویه گذشته و در نشست غیرعادی اتحادیه عرب ویژه بررسی روابط با ایران صادر شده بود.

نشست روز پنجشنبه کمیته چهارجانبه کشورهای عربی دومین نشست این کمیته پس از تشکیل آن است.

نشست قبلی اواخر ژانویه گذشته در ابوظبی برگزار شد.

با حکم رهبر معظم انقلاب: جانشین آیت الله واعظ طبسی منصوب شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام سیّد ابراهیم رئیسی را به تولیت آستان قدس رضوی علیه‌السلام منصوب کردند.

جانشین آیت الله واعظ طبسی منصوب شد

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد ابراهیم رئیسی دامت برکاته

اکنون که جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای طبسی رحمةالله علیه پس از سالها تلاش مخلصانه و موفق در خدمتگزاری به بارگاه مبارک و منور حضرت علی‌بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء به سرای باقی شتافته و در جوار مضجع شریف آرمیده‌اند، جنابعالی را که خود نشأت‌یافته‌ی آن دیار پر برکت، و برخوردار از صلاح و امانت، و کارآزموده در مدیریت‌های کلان می‌باشید، به تولیت آن آستان نورانی و مقدس منصوب می‌کنم و توجه آن جناب را به نکاتی معطوف می‌دارم:

۱- خدمتگزاری آستان قدس رضوی، افتخار معنوی بزرگ و زمینه‌ی بهره‌مندی از روحانیت آن خورشید فروزان و تقرّب به ساحت ولایت آن مهر درخشان است. این فرصت کم‌نظیر را مغتنم بشمارید و همه‌ی توش و توان خود را مصروف آن سازید و سرمایه‌های معنوی را که بحمدالله از آن برخوردارید، در پرتو آن افزایش دهید.

۲- خدمت به زائران آن بارگاه مقدس بویژه ضعفاء و نیازمندان را از رؤس برنامه‌های خود قرار دهید.

۳- خدمت به مجاوران و بویژه مستمندان و مستضعفان وظیفه‌ی دیگری است که شایسته است به آن اهتمام ورزید.

۴- آستان قدس ظرفیت فرهنگی عظیمی است که می‌تواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند؛ شایسته است با کمک خبرگان فرهنگی، بیشترین بهره از این ظرفیت کم‌نظیر در ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام گرفته شود.

۵- مجموعه‌ فضاها و بناهای آستان قدس گنجینه‌ی منحصر به فردی از هنر معماری اسلامی و ظرائف و لطائف علمی و هنری پر مضمون ملت ایران است؛ نگهداری و نگهبانی از این موزه‌ی عظیم که در زمان تولیت فقید به نزدیک ده برابر گذشته ارتقاء یافته از جمله‌ وظائف بزرگ و شایسته‌ توجه است.

۶- حفاظت از موقوفات و بهره‌گیری بهینه از آن در مصارف خود که متولی فقید بدان اهتمامی ویژه داشتند و بویژه بهره‌مند ساختن تهیدستان نقاطی از کشور که آن موقوفات در آن قرار دارند، بر حسب گنجایش وقفنامه‌ها نیز وظیفه‌ی بزرگ دیگری است.

۷- سامان بخشیدن به بنگاههای اقتصادی و خدماتی آستان قدس رضوی و انضباط قانونی آنها نیز باید همواره مد نظر بوده از آن غفلت نشود.

بار دیگر جنابعالی را به استمداد از انوار مقدسه‌ی آن مضجع روحانی که بیشک به توفیق در انجام این وظائف کمک شایانی خواهد کرد و نیز به نکته‌های ۲ و ۳ توصیه می‌کنم و رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای متولی فقید سعید که در مدیریت و پیشرفت این دستگاه عظیم سعی وافر و خالص مبذول داشتند مسألت می‌نمایم و توفیق جنابعالی و همه خدمتگزاران آن آستان رفیع را همراه با تشکر از زحمات آنان از خداوند متعال خواستارم.

والسلام علیکم و رحمةالله

سیّد علی خامنه‌ای

۱۷/ اسفند ماه/ ۱۳۹۴»

محموله‌ های لبنیات در راه روسیه ماند!

در حالی که 47 روز از باز شدن مرزهای روسیه به روی لبنیات ایرانی و توافق برای صادرات این محصولات به روسیه می‌گذرد، هنوز محموله‌ای از سوی کارخانه‌های تایید شده ایرانی به این کشور ارسال نشده است.

در پی تیره و تار شدن روابط روسیه با کشورهای غربی و ترکیه و اعلام نیاز این کشور برای تامین نیازمندی‌های غذایی‌اش از طریق ایران و پس از یک سال و اندی مذاکره و نهایی شدن پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای، از اول بهمن‌ امسال با امضای اعضای گمرکی اوراسیا، صادرات لبنیات ایرانی به روسیه و دیگر کشورهای عضو این اتحادیه آزاد اعلام شد.
 
ادامه مطلب ...

حذف 500 هزار نفر از دریافت یارانه نقدی

احمد میدری،معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون اجتماعی از توزیع 11 میلیون بسته امنیت غذایی به نیازمندان تا پایان سال خبر داد.

وی هزینه این کار برای دولت را 150 میلیارد تومان عنوان کرد.

میدری همچنین از تخصیص سهمیه به دانش آموزنی که در نوبت شبانه تحصیل می کنند، خبر داد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون اجتماعی در حوزه حمایت اجتماعی، کمتر از 2 میلیون نفر در ایران دچار فقر خوراکی هستند و باید به این افراد کمک های مستمر صورت بگیرد.

وی با اشاره به این مطلب که در حوزه رفاه اجتماعی پول های زیادی صرف می شود، ولی اثر بخشی زیادی ندارند، گفت: توزیع یارانه و کمک به صندوق های بازنشستگی، قشر فقیر جامعه را هدف قرار نمی دهد و منابع آنچنانی برای توزیع بین نیازمندان باقی نمی ماند.

میدری با بیان این مطلب که با سایت دیجی کالا برای توزیع و فروش تولیدات کالاهای تولیدی زنان سرپرست خانوار قرارداد منعقد شده، گفت: از این طریق امکان فروش تولیدات زنان سرپرست خانوار را فراهم کردیم.

وی همچنین از حذف 500 هزار نفر از افرادی که برای دریافت کارت ملی خود اقدام نکردند، طی بهمن و اسفندماه سال جاری خبر داد و گفت: تصمیم دولت برای پرداخت یارانه طبق روال گذشته در سال آینده خواهد بود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون اجتماعی درباره حذف یارانه افراد ثروتمند در سال آینده هم گفت:این کار منوط به مصوبات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

وی همچنین در پایان گفت: کسانی‌که دارای 2 دفترچه بیمه درمانی بوده و بیمار با شرایط خاص دارند، باید تا پایان فروردین سال آینده، یکی از این دو دفترچه را انتخاب کنند و اگر این کار صورت نگیرد ما یکی از این دو دفترچه را حذف خواهیم  کرد و ممکن است در اینصورت یارانه دارویی خود را از دست بدهند.

تصمیم نهایی درباره فروش خدمت سربازی

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به اخبار منتشر شده پیرامون تصویب فروش سربازی تاکید کرد که موضوعی به نام فروش سربازی صحت ندارد.

سردار موسی کمالی درباره برخی از خبرهای منتشر شده پیرامون تصویب فروش سربازی در مجلس، گفت: روز گذشته برخی از رسانه‌های گروهی به نقل از یکی از نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کردند که فروش سربازی در سال 95 به تصویب رسیده است که این موضوع صحت ندارد و ستاد کل نیروهای مسلح هیچ تصمیمی برای فروش سربازی نداشته و آن را مغایر با اجرای عدالت در جامعه می‌داند.

وی با بیان اینکه آنچه که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده، کلیات اجرای طرح جریمه ریالی سربازی در سال 95 است، گفت: براین اساس مقررات پرداخت جریمه مشمولان غایب که تا پایان سال 94 بیش از هشت سال و تا پایان سال 95 بیش از 9 سال غیبت داشته باشند، مورد تصویب کمیسیون تلفیق و موافقت ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفته است.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید دوباره بر اینکه اخبار مبنی بر فروش سربازی و یا کاهش سنوات غیبت در طرح جریمه ریالی سربازی مورد تایید نیست، گفت: لذا به مشمولان وظیفه و خانواده‌های آنان تاکید می‌کنم که به شایعات توجه نکرده و براساس مقررات جاری، تکلیف خدمت سربازی خود را مشخص کرده تا دچار مشکل نشوند.

سردار کمالی با بیان اینکه با تصویب کلیات طرح پرداخت جریمه ریالی سنوات بهره‌مندی از این غیبت در سال 95 به 9 سال افزایش خواهد یافت، تاکید کرد: این همان موضوعی است که مورد تایید ستاد کل نیروهای مسلح نیز بود و باقی موارد شایعه بوده و با هماهنگی ستاد کل انجام نشده است.
 
ادامه مطلب ...

آمار سقط جنین تهرانی ها

در ۱۰ ماه نخست امسال هزار و ۶۲۰ نفر برای دریافت مجوز سقط درمانی (جسمانی) به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده اند.

پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: تا پایان دی ماه امسال یک هزار و 620 نفر نفر برای دریافت مجوز سقط درمانی (جسمانی) به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد درخواست برای صدور مجوز سقط درمانی یک هزار و 390 مورد اعلام شده بود ۵/۱۶ درصد افزایش یافته است.

همچنین در دی ماه امسال نیز تعداد درخواست برای صدور مجوز سقط درمانی (جسمانی) با ۹/۲۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۴ نفر اعلام شده است. شرایط ضروری برای صدور مجوز سقط درمانی به دو گروه تقسیم می شود شرایط مربوط به ناهنجاری های جنینی و شرایط مربوط به وجود یک بیماری جدی در مادر که در مورد مشکلات و ناهنجاری های جنینی، تشخیص قطعی ناهنجاری با آزمایش ژنتیک معتبر و یا سونوگرافی معتبر، ناهنجاری یا ناهنجاریها موجب حرج مادر شود، رضایت آگاهانه و کتبی مادر، سن بارداری کمتر از ۱۹ هفته بر اساس سونوگرافی سریال معتبر و اینکه حرج مادر توسط ۳ متخصص مربوطه تشخیص و به تایید پزشکی قانونی برسد، است.

روحانی در شهر بادگیرها

رییس جمهوری به منظور انجام بیست و پنجمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید دقایقی پیش وارد یزد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح دوشنبه وارد فرودگاه شهید صدوقی یزد شد و در بدو ورود از سوی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و جمعی از مقامات و مسئولان ارشد محلی مورد استقبال قرار گرفت.

دیدار عمومی با مردم استان یزد در میدان تاریخی امیرچخماق، دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان، شرکت در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان و نشست شورای اداری، از جمله برنامه‌های دکتر روحانی در این سفر است.

کره شمالی، کره جنوبی را تهدید کرد

کره شمالی در واکنش به خبر مانور مشترک کره جنوبی و آمریکا در روز دوشنبه، همسایه جنوبی را به حمله هسته ای تهدید کرد.

آمریکا پیش از این اعلام کرده بود قصد دارد برای آزمایش تاسیسات موشکی دفاعی خود در کره جنوبی مانور مشترک با این کشور برگزار کند.

از چند هفته پیش آمریکا یک سری تاسیسات موشکی در کره جنوبی مستقر کرده است که این عمل با واکنش شدید کره شمالی روبرو شده است.

تهدید کره شمالی چند روز بعد از دستور رهبر کره شمالی مبنی بر آمادگی سلاح های هسته ای این کشور صادر شده است.

چند روز پیش کیم یونگ اون رهبر کره شمالی در واکنش به تحریم های سازمان های ملل خطاب به ارتش دستور آماده باش صادر کرد.

کره شمالی سال گذشته در جریان تنش های شبه جزیره کره بارها به حمله هسته ای تهدید کرده بود.

 پیونگ یانگ می گوید در صورت درگیری نظامی در شبه جزیره کره پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه اقیانوس آرام نیز در امان نخواهند بود.

دولت پیونگ یانگ در بیانیه ای گفته است: در صورتی که دکمه سلاح های هسته ای را فشار دهیم تمام پایگاههای دشمنان تبدیل به خاکستر می شود.

امام جمعه بوشهر: اجازه تاسیس کنسولگری انگلیس را نمی‌دهیم

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بوشهر،‌ آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری در نشست با اعضای کنگره بین المللی بوشهر دو قرن مقاومت در برابر استعمار گفت: تاریخ مقاومت استان بوشهر قدمت 500 ساله و با آمریکا 220 ساله دارد و نیز در مقطعی از تاریخ مردم این استان در مقابل پرتغالی‌ها ایستادند و از سرزمین خود دفاع کردند.

امام جمعه بوشهر تاکید کرد: باید تاریخ مقاومت بوشهر در برابر استعمارگران که ریشه مقاومت این استان است بازیابی شود و نیز تلخی و شیرینی‌های مقاومت بررسی شود؛ هرگز نباید در تاریخ متوقف شویم بلکه باید از این تاریخ عبرتی برای زمان حال خود گرفت.
 
ادامه مطلب ...

بازدید فرمانده کل ارتش از منطقه یکم نداجا

به گزارش مشرق، امیر سرلشکر عطالله صالحی فرمانده کل ارتش با حضور در منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش (بندر عباس) از یگان‌های مختلف این منطقه بازدید کرد.
فرمانده کل ارتش ضمن بازدید از پیشرفت یگان های در حال ساخت در کارخانجات نیروی دریایی ارتش با حضور در ناوشکن الوند که به تازگی از سفر دریانوردی و کشور هندوستان برگشته است با کارکنان این ناوشکن دیدار کرد.
در این بازدید که امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی نیز حضور داشت، سرلشکر صالحی با حضور در ناوتیپ زیرسطحی منطقه یکم امامت، یگان های مستقر در این ناوتیپ از جمله زیردریایی طارق را مورد بازدید قرار داد.
صنایع کشتی سازی شهید درویشی نیز مورد بازدید فرمانده کل ارتش واقع شد که طی آن سرلشکر صالحی با حضور در ناو پشتیبانی خارک از نزدیک روند تعمیرات این ناو را مورد بررسی قرار داد.

دبیر کل سازمان ملل چگونه انتخاب می‌شود؟

سازمان ملل متحد به دلیل اتمام دوره مسئولیت بان کی مون دبیرکل فعلی، آماده انتخاب شخص جدیدی برای این پست می شود. 

خبرگزاری آناتولی گزارش داد؛ دوران ماموریت بان کی مون، دبیرکل هشتم و فعلی سازمان ملل تا آخر امسال به پایان خواهد رسید، از این رو دبیر کل جدید باید تا پایان سال جاری انتخاب و مشخص شود.

روند انتخاب دبیرکل؛ شامل دو مرحله و عملا با کاندیداتوری 7 نفر، از جمله سه زن برای این سمت آغاز شده است. دبیرکل با پیشنهاد شورای امنیت سازمان ملل و با تایید مجمع عمومی این سازمان انتخاب می‌شود.

دبیرکل می تواند پس از پایان دوره خود مجددا نامزد و انتخاب شود.

 بان کی مون، دهمین سال مسئولیت خود در این سمت را سپری می‌کند. شخص دبیرکل از میان 5 گروه یا منطقه جغرافیایی؛ شامل آسیا پاسیفیک، آفریقا، اروپای شرقی، اروپای غربی و دیگر بخش‌ها و آمریکای لاتین و کارائیب بر حسب قوانین عرفی (غیرکتبی) سازمان به طور نوبتی انتخاب می‌شود. نمایندگان پنج عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی‌توانند خود را به عنوان نامزد این سمت معرفی کنند.

کشورهای خواهان معرفی نامزد، نخست باید اسامی این نامزد‌ها را از طریق نامه رسمی به ریاست مجمع عمومی سازمان مذکور اعلام کنند. در اصل، مرجع اساسی انتخاب پنج عضو دائمی سازمان ملل یعنی آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه بوده و این بخش پس از رسیدن به تفاهم بر سر نامزدی اشخاص، اسم وی را جهت انتخاب به مجمع عمومی این سازمان پیشنهاد می‌کنند. این نامزد باید دوسوم آرای کل 193 عضو را کسب کند. البته با توجه به این‌که فقط یک نامزد از سوی شورای امنیت انتخاب می‌شود رای گیری آن در مجمع مذکور به حالت نمادین تبدیل می‌شود.

پیش از این به ترتیب تریگوه لی از نروژ (غرب اروپا و دیگر کشورها)، داگ هامرشولد از سوئد (غرب اروپا و دیگر کشورها)، او تانت از میانمار (آسیا)، کورت والدهایم از اتریش (غرب اروپا و دیگر کشورها)، خاویر پرز دکوئیار از پرو (آمریکای لاتین)، پطرس غالی از مصر (آفریقا) و کوفی عنان از غنا (آفریقا) سمت دبیرکلی سازمان ملل متحد را برعهده داشته اند.

لازم به ذکر است که تاکنون هیچ نامزدی از حوزه اروپای شرقی به عنوان دبیرکل سازمان ملل انتخاب نشده است.

رقم‌ خوردن جنگ جهانی در اطراف ایران

«محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که چهار جنگ بزرگ عربستان با یمن، روسیه با ترکیه، جنگ تکفیری‌ها در سوریه و عراق و اوکراین و اروپا به‌طور هم‌زمان جریان دارد. 

از زمان اتمام جنگ جهانی دوم تاکنون، نخستین‌بار است که به‌طور هم‌زمان چهار جنگ بزرگ در یک نقطه در حال رخ‌دادن است». 

او با اشاره به اینکه برخی معتقدند تعداد جنگ‌ها افزایش می‌یابد، ادامه داد: «برخی معتقدند این حوادث زمینه‌ساز جنگ جهانی سوم است، شعاع این جنگ‌ها از طرفی تا شمال آفریقا و از طرفی دیگر تا افغانستان کشیده شده است و ایران در میان این جنگ‌ها قرار دارد و این در حالی است که بسیاری از مردم کشور جنگ و درگیری را احساس نمی‌کنند». او با بیان اینکه به تعبیری جنگ بزرگ جهانی سوم در اطراف کشور در حال رقم‌خوردن است، اضافه کرد: «این جنگ حادثه بزرگی است و نتایج آن نامشخص است. 

اولین‌بار است که تمام تحلیلگران سیاسی دنیا از پیش‌بینی و پیش‌گویی روزهای آینده و ماه‌های آینده آن ناتوان هستند». او با بیان اینکه آمریکایی‌ها در تردید جدی به‌سر می‌برند، افزود: «برخی معتقدند آمریکا باید وارد صحنه شود و برخی معتقدند آمریکایی‌ها باید منتظر بمانند، بسیاری از دولتمردان عربستان اعتقاد دارند ملک‌سلمان اشتباه بزرگی کرده است و برخی معتقدند باید جنگ زمینی نیز در سوریه رخ دهد». 

عربستان به دام افتاد


به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ار پایگاه خبری شبکه العالم، نویسنده و روزنامه نگار مشهور عرب تأکید کرد که عربستان سعودی با دور شدن از مسأله فلسطین و نزدیک شدن به اسرائیل به دام آمریکا و غرب افتاده است. 

 
 «عبدالباری عطوان» در روزنامه «رأی الیوم» نوشت: معتقدیم که عربستان سعودی به دام تبلیغات تحریک آمیز آمریکا و غرب ضد ایران افتاد، دامی که هدف از آن دور کردن عربستان از مسأله فلسطین و نزدیک شدن به اسرائیل به عنوان منجی و همپیمان برای مقابله با «خطر شیعی فارسی» است، و این خطر‌‌ همان تبلیغات رسمی و رسانه‌ای آمریکا است که طی ده‌سال گذشته مشغول آن بوده‌اند. 
 
وی افزود: پس از تکمیل تبلیغات تحریک آمیز و به نتیجه رسیدن آن‌ها در فروش ۲۰۰ میلیارد دلار اسلحه به کشورهای (عربی) منطقه (خلیج فارس)، آمریکا از رویارویی با ایران دست کشید و عربستان را در نیمه راه تنها گذاشت، و همه راه‌های بازگشت را بست. 

کاری که حضرت موسی(ع) را از پیامبری خلع می‌کرد!


به گزارش خبرنگار  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خداوند به حضرت موسی(ع) وحی کرد: این مرتبه که برای مناجات آمدی، کسی را همراه خود بیاور که تو از او بهتر باشی!
موسی(ع) برای پیدا کردن چنین شخصی تفحص کرد و نیافت؛ زیرا به هرکس می‌رسید جرئت نمی‌کرد بگوید من از او بهترم.
خواست یکی از حیوانات را ببرد، به سگی که مریض بود برخورد کرد و با خود گفت: این را همراه خود خواهم برد، پس ریسمان به گردن سگ انداخت و مقداری سگ را همراه خود کشاند و آورد، ولی بعد پشیمان شد و آن را رها کرد و تنها به درگاه پروردگار آمد.
خطاب رسید: چرا فرمانی که به تو دادم، اجرا نکردی؟عرض کرد: پروردگارا! کسی را نیافتم که از خودم پست‌تر باشد.
خطاب رسید: ای موسی! به عزت و جلالم سوگند اگر کسی را همراه می‌آوردی که او را پست‌تر از خود می دانستی، نام تو را از طومار پیامبران محو می‌کردم!

موشک حرارتی ارتش یمن بر سر مزدوران سعودی


به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العالم؛ نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن یک کاروان خودروی حامل 20 نفر از مزدوران سعودی را در منطقه سوق الثلثاء در "خب و الشعف" بزرگترین منطقه استان جوف با یک موشک حرارتی هدف قرار دادند. در این حمله دستکم 9 نفر کشته و بقیه زخمی شدند.
منطقه "خب و الشعف" از چندین ماه تاکنون، بر اثر تلاش ائتلاف سعودی برای پیشروی به سمت مواضع راهبردی از جمله اردوگاه الخنجر که تحت کنترل ارتش و کمیته های مردمی هستند، شاهد درگیری های شدیدی است. 
نیروهای یمنی پس از شکست مزدوران سعودی در شهر میدی و قتل و اسارت ده ها نفر از آنها، تکمیل پاکسازی صحرای میدی را اعلام کردند.   
در مارب نیز ده ها نفر از مزدوران و اشغالگران براثر شلیک یک موشک یمنی از نوع توچکا به اردوگاه ماس در جدعان کشته شدند.

"تانک کرار"؛ دست بلند نزاجا در جنگ کلاسیک + تصاویر

"تانک کرار"؛ دست بلند نزاجا در عملیات زمینی خواهد بود.

 

 جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای مهم در طراحی و ساخت انواع ادوات نظامی به حساب می‌آید و در این پروسه انواع سلاح‌های ضد نفر، تانک، موشک، راکت، توپ‌های سنگین و ... را ساخته است. 
جمهوری اسلامی ایران در ساخت تانک و ادوات پیشرفته به توفیقات چشمگیری نائل آمده و تاکنون سه نسل مهم از تانک‌ها و زره پوش‌ها را ساخته است و این زره پوش‌ها در خدمت نیروهای مسلح کشورمان انجام وظیفه می‌کنند. 

   

ادامه مطلب ...