بصیرت روز

فرهنگی ، سیاسی و نظامی

بصیرت روز

فرهنگی ، سیاسی و نظامی

پولتیکو: 5 نکته که درباره سندرز و کلینتون باید بدانید

 پولتیکو نوشت: جوان آشفته موی 18 ساله ای که با پایان درسش از بروکلین رفته بود، امروز در کسوت نامزدی به دنبال ریاست جمهوری آمریکا به شهر کودکیش بازگشته است. سندرز که در مناظره با کلینتون حالت عصبانی تری به خود گرفته بود، تلاش کرد با ایجاد هیجان و استفاده از نیرو و شور سکوی مناظره بر هیلاری کلینتونی که تعداد دلیگیت هایش (امتیازات کسب کرده در انتخابات مقدماتی) بسیار بیشتر است، چیره شود.
 
ادامه مطلب ...

ایستگاه متروی «شهر آفتاب» افتتاح شد

 ایستگاه متروی شهر آفتاب دقایقی پیش با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و جمعی از مدیران شهری افتتاح شد. این ایستگاه به صورت جزیره ای ساخته شده و 25 هزار متر مربع وسعت دارد که سه برابر مساحت زمین فوتبال مجموعه ورزشی آزادی است.

به گفته جعفر تشکری‌هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، این ایستگاه سه برابر میانگین سایر ایستگاه‌های متروی تهران مساحت دارد و در نوع خود بزرگترین ایستگاه متروی ایران محسوب می‌شود. عموم مردم می‌ توانند با تغییر خط در ایستگاه های تقاطعی شبکه مترو و ادامه مسیر به جنوب خط یک و از طریق ایستگاه متروی «شهر آفتاب» از نمایشگاه کتاب دیدن کنند.

فیلم: پرواز ایرفرانس به ایران پس از 8 سال

شامگاه یکشنبه پرواز Air France از پاریس که شماری از مقامات ایرفرانس و بخش حمل‌ونقل هوایی فرانسه مسافران آن بودند، در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به زمین نشست.
 
از 8 سال قبل، پروازهای این شرکت هواپیمایی فرانسوی به مقصد ایران متوقف شده بود.


در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

400 پناهجو در دریای مدیترانه غرق شدند

 روزنامه دیلی میل امروز خبر داد که بر اثر غرق شدن قایق های پناهجویان در دریای مدیترانه نزدیکی سواحل لیبی، بیش از 400 پناهجوی سومالیایی جان باختند.

این روزنامه به نقل از بی بی سی عربی نوشت که این پناهجویان که بیشتر آنها سومالیایی بودند با سوار شدن بر 4 قایق مستعمل قصد عزیمت به اروپا را داشتند.
 
ادامه مطلب ...

آملی لاریجانی: در ایران اعدام برای قتل نداریم بلکه این قصاص است که نوعی حق است

 آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در جلسه امروز (دوشنبه) مسئولان عالی قضایی، با تبریک ولادت امام محمد تقی (ع)، حضرت علی (ع) و روز ارتش با اشاره به اینکه جهان امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند عدالت و معنویت است؛ گرایش به عرفان های کاذب را نتیجه همین نیاز و البته راهی اشتباه در وصول به معنویت حقیقی دانست و گفت: ائمه اطهار علیهم السلام بر عوالم مختلف، ولایت حقیقی تکوینی و تشریعی دارند و تبعیت از ولایت اهل بیت (ع) نسخه شفابخش جهان امروز است.
 
ادامه مطلب ...

شرط برقراری پرواز بین ایران و آمریکا

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: برای برقراری پرواز بین ایران و آمریکا باید قراردادهای آن بین سازمان های هواپیمایی دو کشور به امضا برسد.

«علی عابدزاده» عصر دوشنبه افزود: هنوز درخواستی از سوی شرکت های آمریکایی برای برقراری پرواز به ایران به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه نشده و ما نیز برای برقراری این پروازها به آمریکا هیچ درخواستی نداشته ایم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: بر اساس مقررات بین المللی برقراری هر گونه پروازها بین دو کشور باید به طور دوجانبه باشد.

وی گفت: بسیاری از شرکت های اروپایی به دنبال برقراری و افزایش پروازهای هوایی خود بین ایران و اروپا هستند و هم اکنون سازمان هواپیمایی کشوری با شماری از این شرکت ها در حال مذاکره است. 

بازنشستگان آموزش و پرورش تجمع کردند

بازنشستگان آموزش و پرورش سریال تجمعات صنفی مقابل مجلس را ادامه دادند.

جمعی از بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش امروز با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار توجه نمایندگان مجلس به وضعیت معیشتی خود شدند.

این تعداد از معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی از نمایندگان مجلس خواستند نسبت به همسان سازی حقوق بازنشستگان این وزارتخانه با سایر نهادها، اقدام کنند.

پیش از این، سخنگوی دولت اعلام کرده بود همسان سازی حقوق شاغلان این وزارتخانه آغاز شده و در مراحل بعدی، درباره بازنشستگان نیز برای ترمیم حقوق دریافتی بازنشستگان اقدام می شود.

همچنین امروز ادامه تجمع بازنشستگان صنعت فولاد در اعتراض به پرداخت نشدن به موقع حقوق آنها در مقابل مجلس شکل گرفت. 

عملیات ویژه آمریکا در مقر داعش

نیروهای آمریکایی در مسیر بین شهر موصل و منطقه «تلعفر» در نزدیکی روستای «الصابونیه» شمال غرب موصل عراق، عملیات پیاده‌سازی نیرو از طریق هوایی (هلی برن) انجام دادند.

هنوز از نوع عملیات و هدف آمریکا از آن خبری در دست نیست.

پیش از این کارتر وزیر دفاع آمریکا گفته بود که 200 نیروی ویژه برای کمک به ارتش عراق به این کشور اعزام خواهند شد و چند بالگرد توپدار آپاچی هم در عراق فرود خواهند آمد.

آنطور که کارتر گفته، این نیروها به ارتش عراق در بازپس‌گیری شهر موصل از داعش کمک خواهند کرد؛ شهری که در روزهای نخستین حمله گسترده داعش به شمال عراق، سقوط کرد و انبار تسلیحات ارتش و خزانه بانکش به تاراج رفت.

اردن سفیر خود را از تهران فراخواند

شبکه خبری اسکای نیوز عربی در خبری فوری مدعی شد اردن سفیر خود را از ایران فرا خوانده و ادعا کرده است دلیل آن دخالت ایران در امور کشورهای عربی است.

سخنگوی وزارت خارجه اردن دلیل این اقدام را حمله به سفارت عربستان در تهران اعلام کرد.

12 دی‌ماه 94 گروهی با تجمع در مقابل سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد به اعدام شیخ‌ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان توسط دولت سعودی اعتراض کردند.

به نظر می‌رسد این اقدام دولت اردن تحت فشار دولت سعودی انجام شده است.

برخی منابع به نقل از سفیر اردن در تهران اعلام کرده‌اند که وی برای مشورت به کشورش فراخوانده شده است.

ایران همواره دخالت در کشورهای منطقه و عربی را رد کرده است. 

فیلم: دست ندادن زن ایرانی با مقام تُرک

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد از دست دادن با همتای ترک خود امتناع کرد. 


در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

اسامی چهار شهید ارتش جمهوری اسلامی در سوریه

 4 تن از مستشاران نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران که برای همراهی با نیروهای سوری در دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) راهی سوریه شده بودند، طی چند روز گذشته توسط تروریست‌های تکفیری به شهادت رسیدند.



جزئیاتی از شهادت ۴ مستشار ارتش جمهوری اسلامی در سوریه +عکس



 

ستوان دوم «شهید مجتبی یداللهی» از تیپ 65 نوهد(نیروی مخصوص ارتش جمهوری اسلامی) از اهالی تهران است که طی عملیات مستشاری در سوریه به شهادت رسید.

شهید «محسن قطاسلو» از تکاوران تیپ 65 نوهد ارتش جمهوری اسلامی از اهالی پاکدشت در استان تهران است که به‌ تازگی به کاروان شهدای مدافع حرم پیوسته است.

سروان «شهید مرتضی زرهرند» یکی از تکاوران تیپ 258 شهید پژوهنده شاهرود و از اهالی شهرستان شیروان از استان خراسان شمالی است که طی عملیات مستشاری و در سن 36 سالگی به شهادت رسید.

سرهنگ «شهید مجتبی ذوالفقار نسب» از رکن دوم تیپ 45 تکاور از اهالی شهرستان شوشتر در استان خوزستان است که طی عملیات مستشاری در سوریه توسط تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید.

تضمینی که رژیم آل سعود به رژیم صهیونیستی داد


به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر جنگ اسراییل گفت: عربستان به اسراییل تضمین کتبی داده است که عبور آزاد اسراییل را از تنگه تیران تامین کند.

این خبر در حالی اعلام شد که مصر آماده تحویل کنترل دو جزیره خود در این تنگه به عربستان می‌شود.
موشه یعلون وزیر جنگ اسراییل گفت: با این توافق، عربستان همچنان به تعهد مصر در ارایه عبور آزاد به اسراییل پایبند خواهد بود.
این منبع هم چنین ادعا کرد؛ اسراییل و عربستان هیچ رابطه رسمی ندارند اما روابط آنها اخیرا به خاطر نگرانی مشترک درباره نفوذ روزافزون ایران در منطقه گرم شده است.

پاسخ ظریف به پیغام موشکی جان کری

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: در حوزه دفاعی برجامی در کار نیست.

محمدجواد ظریف در نشست خبری با همتای خود از استونی در پاسخ به سوالی درارتباط با اظهارات اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا در ارتباط با فعالیت‌های موشکی و دفاعی ایران و اینکه وی گفته بود قدم بعدی در راستای برجام محدود کردن فعالیت‌های دفاعی و موشکی ایران است، اظهار کرد: این قسمت از اظهارات ایشان در حدی بی‌اساس بود که وزارت خارجه آمریکا نیز آن را تکذیب کرد و ادعا کردند که چنین اظهاراتی بیان نشده است.
 
ادامه مطلب ...

زعفران هر کیلو؛ 7 میلیون

نایب رئیس شورای ملی زعفران از افزایش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت زعفران در ۶ روز اخیر خبر داد و گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم زعفران حداقل پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۷ میلیون تومان است.

غلامرضا میری با بیان اینکه قیمت زعفران در بازار از ۱۶ فروردین به بعد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است، اظهار داشت: این روند معمول هر سال است، چرا که کشاورزان پیش از این محصول خود را فروخته و نیاز مالی‌شان تأمین شده است، بنابراین در این ایام تمایل چندانی به عرضه زعفران به بازار ندارند.

وی افزود: در صورتی که عرضه طلای سرخ به بازار زیاد شود، احتمال تعدیل شدن قیمت‌ها وجود دارد، چون بازار داخلی و همچنین صادراتی زعفران در حال حاضر رونق چندانی ندارد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه در ماه‌های شعبان و رمضان مصرف طلای سرخ در کشورهای حوزه خلیج‌فارس بالا می‌رود، ادامه داد: علاوه بر این، در آستانه ماه مبارک رمضان مصرف داخلی این کالا نیز افزایش پیدا می‌کند، بنابراین احتمال خروج بازار از رکود وجود دارد.

میری، قیمت هر کیلوگرم زعفران را حداقل پنج میلیون و ۵۰۰ و حداکثر هفت میلیون تومان اعلام کرد و اظهارداشت: قبل از ۱۶ فروردین ماه، نرخ‌های مذکور بین پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

ایرانیان همچنان نوشابه دوست دارند

یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان در مصرف نوشابه، آمریکا است، در این کشور حدودا 48 درصد مردم به طور روزانه نوشابه مصرف می کنند.

با این وجود به نظر می رسد با افزایش آگاهی عمومی در آمریکا مصرف نوشابه کاهش پیدا کرده است، به گفته یک نشریه آمریکایی میزان مصرف نوشابه آمریکا در 30 سال اخیر به کمترین مقدار خود رسیده است.
 
ادامه مطلب ...

وداع با پیکر ثریا حکمت در خانه سینما

مراسم تشیع پیکر ثریا حکمت صبح امروز (یکشنبه 22 فروردین) در خانه سینما درحالی برگزار شد که حجت‌اله ایوبی و سایر حاضران آرزو کردند سرانجام یک روز مشکل معیشتی و امنیت شغلی هنرمندان حل شود.

رئیس سازمان سینمایی با تسلیت درگذشت ثریا حکمت گفت: امیدواریم سینمای ایران در سال جدید خوب شروع شود هر چند امروز برای ما روز تلخی است و از درگذشت هنرمندانی مانند خانم حکمت بسیار ناراحت می‌شویم.
 
ادامه مطلب ...

تصاویر فرود موفقیت آمیز راکت فالکون 9

روز گذشته خبر فرود موفقیت‌آمیز راکت شرکت فضایی اسپیس ایکس بر روی سکوی شناور منتشر شد. این اتفاق را می‌توان انقلابی بزرگ در صنعت فضایی دانست که می‌تواند شروع عصری تازه در ارسال راکت و ماهواره‌‌بر به فضا باشد. ویدیوها و تصاویر محرک زیادی از این اتفاق منتشر شده‌اند و حال شرکت SaceX تصاویر باکیفیتی از این اتفاق بزرگ منتشر کرده است.
 
ادامه مطلب ...

تصویب کلیات لایحه بودجه 95

 نمایندگان مجلس با 135 رای موافق کلیات لایحه بودجه 95 را به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه 95 با 135 رای موافق، 37 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در مجلس با کلیات لایحه بودجه 95 موافقت کردند.

در جلسه علنی نوبت صبح امروز میرقسمت موسوی نماینده گرمی، سیدمحمدحسین میرمحمدی نماینده گلپایگان، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، عبدالرحمان رستمیان نماینده دامغان، محسن علیمردانی نماینده زنجان، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود، علیرضا سلیمی نماینده محلات، حسن کامران نماینده اصفهان، عوض حیدرپور نماینده شهررضا و سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده دشستان به عنوان 10 مخالف کلیات بودجه 95 به ایراد سخن پرداختند.

همچنین رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده سبزوار، اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان، کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل، ناصر موسوی لارگانی نمایندگان فلاورجان، محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه، عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه، احمد توکلی نماینده تهران، احمد امیرآبادی نماینده قم، محمد نگهبان سلامی نماینده خواف و قسیم عثمانی نماینده بوکان به عنوان 10 موافق کلیات بودجه 95 اظهاراتشان را مطرح کردند.

بعد از ایراد سخنان موافقان و مخالفان محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به ارائه توضیحاتی در مورد بودجه پرداخت و سپس نمایندگان با 135 رای موافق به کلیات لایحه بودجه رای مثبت دادند.

قرار است مجلس در جلسه نوبت عصر وارد بررسی جزئیات بودجه در بخش درآمدها شود.