بصیرت روز

فرهنگی ، سیاسی و نظامی

بصیرت روز

فرهنگی ، سیاسی و نظامی

امام جمعه ارومیه: اکثر جهنمی ها مجردند

حجت الاسلام سید مهدی قریشی امام جمعه ارومیه در همایش ملی آسیب شناسی طلاق در ارومیه گفت: طلاق و از هم پاشیدن خانواده از منفورترین مباحث در نزد خداست و طلاق مگر در صورت ضرورت نباید اتفاق بیافتد.
 
ادامه مطلب ...

عکس: پژو پارس، خودروی پلیس ترکمنستان

صادرات پژو پارس ایران بعنوان خودروی پلیس به کشور ترکمنستان آغاز شد.

اولین محموله این خودرو که توسط ایران خودرو ساخته شده به این کشور ارسال شده است.
 
ادامه مطلب ...

زمان برگزاری مراسم اختتامیه مجلس نهم

نمایندگان مجلس نهم هفته آینده در آخرین هفته کاری این دوره از مجلس شورای اسلامی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نشست علنی خواهند داشت.

وکلای ملت قرار است در این جلسات گزارش معاونت نظارت مجلس در مورد عملکرد مجلس شورای اسلامی در حوزه نظارت را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

همچنین هفته آینده گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مورد تفریغ بودجه سال 1393 کل‌کشور در راستای اجرای تبصره یک ماده 221 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

همچنین مراسم اختتامیه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح روز سه‌شنبه چهارم خردادماه در صحن علنی مجلس برگزار می‌شود.

استماع و بررسی گزارش کمیسیون مشترک در مورد طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی به منظور تصویب مدت اجرای آزمایشی این طرح طبق اصل 85 قانون اساسی دیگر دستور کار پارلمان در آخرین هفته کاری مجلس نهم خواهد بود.

روسیه: سامانه اس - 300 تحویل ایران شده

مشاور رئیس‌جمهور روسیه در امور دفاعی، امروز پنجشنبه درباره روند تحویل سامانه دفاعی موشکی اس 300 به ایران اظهارنظر کرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، مشاور رئیس‌جمهور روسیه در امور دفاعی روز پنجشنبه در اظهاراتی تاکید کرد که تاکنون حدود یک سامانه عملیاتی اس 300 به ایران تحوبل داده شده است.

ولادیمیر کوژین همچنین گفت که چندین سامانه عملیاتی دیگر اس 300 تا پیش از پایان سال 2016، به ایران تحول داده می‌شود.

مشاور ولادیمیر پوتین درباره روند انصراف ایران از شکایتش درباره عدم اجرای قرارداد فروش سامانه اس 300 هم تاکید کرد که «چارچوب زمانی» پس گرفتن این شکایت از روسیه هنوز نامشخص است.

او البته تاکید کرده که ایران اسناد مربوط به انصراف و پس گرفتن شکایت را به پاریس ارسال کرده و این روند در حال انجام شدن است.

ایران و روسیه در سال 2007 قراردادی برای تحویل دست‌کم 5 سامانه دفاع هوایی اس - 300 به طرف ایرانی امضا کردند اما مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه‌ها ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است از تحویل آن به تهران امتناع کرد. 

وزارت دفاع ایران به دنبال این تصمیم مسکو، از طرف روسی به دادگاه بین المللی شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه 24 فروردین امسال با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد و از چندی قبل روند تحویل این سامانه به ایران آغاز شده است.

سفارت آمریکا در ونزوئلا نیمه تعطیل شد

سفارت آمریکا در کشور ونزوئلا خدمات خود را در به حالت تعلیق درآورده است. کمبود کارکنان بخش کنسولی دلیل این تعلیق اعلام شده است.

سفارت آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد وزارت خارجه ونزوئلا ماه هاست تقاضای ویزای کارکنان سفارت را رد کرده، و از این نظر سفارتخانه با کمبود پرسنل روبرو شده است.

در این اطلاعیه که بر روی وبسایت سفارت منتشر شده، آمده است تا اطلاع ثانوی وقت جدیدی برای متقاضیان ویزا اختصاص داده نخواهد شد، اما خدمات کنسولی بطور محدود برای تمدید رواید صادر شده یا امور دیگر ادامه می‌یابد.

تعلل دولت نیکلاس مادورو برای صدور ویزای کارکنان سفارت آمریکا، همچنین باعث شده است که متخصصان مربوطه نتوانند برای نصب و راه اندازی سیستم‌های کامپیوتری سفارت، وارد کاراکاس شوند.

رئیس جمهوری ونزوئلا سال گذشته، در واکنش به اقدامات آمریکا علیه دولتش به سفارت ایالات متحده دستور داد تا تعداد کارکنانش در سفارت را کاهش دهد.

رئیس جمهور ونزوئلا می گوید آمریکا مردم این کشور را علیه دولت تحریک می کند.

تظاهرات ضددولتی روز چهارشنبه، سومین تظاهرات در طول یک هفته گذشته و پس از آن برگزار شد که رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام وضعیت اضطراری در کشور کرد.

عراق: اردن دختر صدام را تحویل بدهد

بغداد بار دیگر از «امان» خواست، «رغد صدام» دختر «صدام» دیکتاتور معدوم عراق را تحویل دهد.

«ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق، چهارشنبه (دیروز)، اعلام کرد که عراق از اردن خواسته تا با بغداد در زمینه تحویل شخصیت‌های تحت تعقیب قضایی عراقی که در خاک اردن به سر می‌برند، همکاری و هماهنگی کند.

وی طی بیانیه‌ای پس از دیدار با «هیثم علیان» سرکنسول اردن در اربیل اعلام کرد که این شخصیت‌ها در حمایت از تروریسم و پولشویی در عراق نقش داشته‌اند و به همین دلیل باید به دستگاه قضایی ما تحویل داده شوند.

با وجود آنکه در بیانیه وزارت خارجه عراق هیچ اشاره‌ای به نامهای این متهمان نشده، اما منابع آگاه می‌گویند که نام رغد صدام در راس فهرست اسامی مورد نظر ابراهیم الجعفری قرار دارد.

بغداد تاکنون، بارها از اردن خواسته تا رغد را که از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 در امان به سر می‌برد، تحویل دهد اما هربار اردن با این درخواست مخالفت می‌کند به گونه‌ای که برخی می‌گویند دولت اردن به دختر صدام، تضمین‌های سیاسی و شخصی داده که با هرگونه حکم بازداشت او از سوی بغداد یا حتی جامعه بین‌الملل، مخالفت کند.

دولت عراق، پیش از این از اردن خواسته بود تا شرکت‌کنندگان در کنفرانس ضدعراقی سال 2014 در امان را نیز تحویل دهد که اسامی آنها عبارت است از: شیخ حارث الضاری، رئیس هیأت علمای مسلمانان که سال گذشته درگذشت، «ناصر الجنابی»، «بشار الفیضی» و «حسن البزاز».

روسف برکناری‌ اش از قدرت را کودتا خواند

رییس‌جمهور برزیل اعلام کرد، با وجود اینکه رسانه‌ها در کشورش دیگر از حمایت وی دست برداشته‌اند اما با هر ابزاری که دارد با استیضاح خود مقابله می‌کند.

دیلما روسف، رییس‌جمهور برزیل در اولین مصاحبه خود از زمان تعلیق از قدرت از تلاش‌ها برای استیضاح خود به عنوان "کودتا" یاد کرد.

روسف در ادامه به اقدام رسانه‌ها در حمایت ناگهانی و عجیب از دولت موقت اشاره و عنوان می‌کند: رسانه‌ها در برزیل نسبت به من، دولتم و متحدانم همواره بسیار منتقدانه عمل کرده‌اند اما در کمال تعجب رویکرد آن‌ها در قبال دولت موقت متفاوت بوده و می‌بینیم که با توجه به شرایط خاص به وجود آمده از انتقاد از دولت موقت خودداری می‌کنند.

وی می‌افزاید، آزادی رسانه‌ها همواره یکی از موضوعات داغ در منازعات و مباحثات برزیل بوده است با این حال شخص روسف معتقد است " چنین حاکمیتی از سوی رسانه‌ها دموکراسی برزیل را بی‌ثبات می‌کند و ما در حال حاضر شاهد وقوع چنین مساله‌ای هستیم."

رییس‌جمهور برزیل که در پی تشدید تنش‌های سیاسی بر سر مساله فساد در شرکت نفت دولتی این کشور و رکود بی‌سابقه اقتصادی سرنوشتش به استیضاح کشیده شده است، می‌گوید، روندی که علیه وی و دولتش در پیش گرفته شده مانند "باج‌گیری" است.

وی همچنین خاطرنشان کرد،‌ دولت موقت فعلی تحت سلطه سیاست‌های نئولیبرالی است و روابط نزدیکی با اولیگارشی برزیل دارد.

روسف علاوه بر این متعهد شده است تا با هر ابزاری که در خدمت دارد با استیضاح مقابله کرده و از آن سر بلند بیرون آید.

عامل اصلی پیروزی روحانی در سال 92

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: در سال‌های دولت قبل ارزش‌ها آسیب جدی دید.

آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی در نشست هم‌اندیشی فعالان انتخاباتی استان‌های شورای عالی سیاست‌گذاری که صبح امروز در تالار نیایش سعادت آباد در حال برگزاری است، گفت: اتفاقاتی که در طول هشت سال دولت نهم و دهم دررابطه با بیت المال رخ افتاد موجب یک عقبگرد اخلاقی و فرهنگی در جامعه ما شد تا آنجا که در کشور اسلامی ما که در سال‌های اول انقلاب، ایمان،‌ ایثار و گذشت را تجربه کرده بودیم اکنون به وضعیت رسیده ایم که دیگر این ارزش‌های اخلاقی را در جامعه نمی بینیم و این بزرگترین ضرری بود که در طول آن هشت سال اتفاق افتاد.
 
ادامه مطلب ...

صادرات نفت ایران رکورد شکست

یک منبع آگاه از برنامه های خرید نفت خام از ایران در توکیو گفت صادرات نفت ایران در ماه می گذشته نسبت به یک سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است. 

رویترز گزارش داد؛ وی افزود: محموله های صادراتی نفت خام ایران به سمت اروپا در حال بازیابی است و به اندازه نصف صادرات ایران قبل از تحریم برگشته است. 

رویترز اضافه کرد: این آمارها نشان می دهد ایران با سرعتی بیش از پیش بینی ها درحال بازگشت به وضعیت عادی خود در مقایسه با دوره قبل از تحریم است. 

ایران هم اکنون در حال رقابت با عربستان سعودی برای افزایش فروش نفت خام خود است. هر دو کشور تلاش می کنند با کاهش قیمت یا ارائه تخفیف، نفت بیشتری را بفروشند. 

در ماه آوریل صادرات نفت ایران  15 درصد از میزان پیش بینی آژانس بین المللی انرژی بیشتر شد و به رقم 2.3 میلیون بشکه در روز رسید. 

پیش بینی می شود صادرات نفت ایران در ماه می آینده به رقم 2.1 میلیون بشکه در روز برسد. این در حالی است که این رقم در ماه مشابه سال گذشته میلادی 1.3 میلادی بود. در آن زمان، صادرات نفت ایران تحت تحریم شدید قرار داشت.  

صادرات نفت ایران در ماه آوریل گذشته بیشترین میزان صادرات ایران از ماه ژانویه 2012 تاکنون است. 
 
 رویترز اضافه کرد: ایران توانست با حل مشکل کمبود نفتکش ها، بازگشت به صادرات نفت قبلی خود را بهبود ببخشد. 

جانشین داود اوغلو کیست؟

حزب عدالت و توسعه "بینالى یلدریم"، وزیر راه را به عنوان نامزد دبیرکلى این حزب معرفی کرد. با راى کنگره حزب در یکشنبه او نخست وزیر جدید ترکیه خواهد بود.

بینالی یلدریم که متولد سال 1955 است سیاستمدار ترکیه‌ای است که از نوامبر 2015 تا اکنون وزیر راه و ترابری است و بین سال‌های 2002 تا 2007 از سال 2007 تا 2011 و از سال 2011 تا 2013 نیز همین سمت را در اختیار داشت.
 
ادامه مطلب ...

افراطیون در تونس قبله را عوض کردند!

عناصر افراطی در تونس همچنان به رفتارهای عجیب و غریب و خلاف بدیهی ترین اصول دین اسلام، ادامه می دهند.

تعدادی از آنها در آخرین حرکت عجیب خود، در یکی از مساجد تونس، صف نماز خود را در جهت خلاف قبله تشکیل دادند.
 
ادامه مطلب ...

رشد جمعیت در ایران 1400، صفر می‌شود

افزایش سن ازدواج، کاهش موالید و تمایل خانواده‌ها به تک فرزندی از عواملی است که موجب کاهش نرخ رشد جمعیت نسبت به سطح جانشینی شده است، امروز نیز باید به ازای هر 21 خانم 10 فرزند وجود داشته باشد اما این آمار در کشور ما دچار کاهش شده و این امر ایران را با پدیده «کاهش نرخ موالید» مواجه کرده است به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود بین‌ سال‌های 1400 تا 1420 رشد جمعیت در ایران، منفی یا صفر شود.
 
ادامه مطلب ...

11 میلیون جوان هرگز ازدواج نکرده‌اند

رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: براساس آمار سال 94 با کاهش 5.4 درصدی آمار ازدواج نسبت به سال قبل آن و جمعیت بیش از 11 میلیون نفری جوانان هرگز ازدواج نکرده در سن ازدواج مواجه هستیم.
 
ادامه مطلب ...

هند موشک «پریتوی 2» را آزمایش کرد

«اکسپرس نیوز»، رسانه های هندی اعلام کردند: هند توانست موشک بالستیک مافوق صوت «پریتوی۲» را در سواحل «اریسا» با موفقیت تمام آزمایش کند. 

این موشک زمین به زمین که توسط سازمان تحقیقات و توسعه دفاعی هند ساخته شده از ساحل «اریسا» در شرق هند پرتاب شده است.

موشک دو موتوره پریتوی ۲ که ۸.۵۶ متر طول دارد با تغییر مسیر،می تواند مانع از هدف قرار گرفتن توسط موشک های دشمن شود.

مدت زمان پرواز این موشک ۴۸۳ ثانیه و در ارتفاع ۴۳.۲ کیلومتری از سطح زمین حرکت می کند.

موشک پریتوی نخستین موشک بومی بالستیک ساخت هند است، این موشک می تواند از هر دو سوخت مایع و جامد استفاده کند و قابلیت حمل کلاهک های جنگی و اتمی را دارد.

آخرین آزمایش موفقیت آمیز موشک پریتوی ۲ در ماه فوریه سال ۲۰۱۶ انجام شد.

لمس سه بعدی

لمس سه بعدی در اولین نسخه از اندروید 7 وجود نخواهد داشت

ماه گذشته اسنادی از اندروید N (اندروید 7) فاش شد که در آن عبارت 3D Touch به چشم می‌خورد. اما ظاهرا در نسخه‌ی اول از اندروید بعدی، این قابلیت وجود نخواهد داشت و در بروز رسانی‌های بعدی به اندروید اضافه خواهد شد.

لمس سه بعدی در اولین نسخه از اندروید 7 وجود نخواهد داشت

این گیاه خانه‌تان را پر از انرژی مثبت می‌کند


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نگهداری از گیاهان خانگی در داخل خانه یا محل کار تاثیر مثبتی بر روح و جسم افراد داشته و فضای خانه را مطبوع و پرانرژی می‌کند.
 
نگهداری گیاه کراسولا در خانه سبب تبادل انرژی‌های مثبت شده، رفاه و آرامش را برای شما و خانواده‌تان به ارمغان می‌آورد. 
 
کراسولا نوعی گیاه آبدار است که گونه‌های متفاوتی دارد. این گیاه در مقابل گرما و سرما کمی مقاوم است اما در صورت قرار گرفتن در معرض سرما یا گرمای بسیار شدید نابود می‌شود. خوشبختانه این گیاه به مراقبت فراوان نیاز ندارد و هر فردی می‌تواند به راحتی آن را رشد دهد.
 
هر چه ظرفی که این گیاه در آن نگهداری می‌شود بزرگ‌تر باشد، بیشتر رشد می‌کند. این گیاه به علت داشتن روغن‌های خاص تاثیر مثبتی بر انرژی روح و جسم شما بر جای می‌گذارد.

حد آیة الکرسی تا کجاست؟


حد آیة الکرسی تا کجاست؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت آیت الله وحید خراسانی در پاسخ به سئوالی پیرامون انتهای آیة الکرسی نظر خود را بیان کردند.
متن سئوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است.
سؤال: آیا آیة الکرسی که در نماز خوانده می شود باید تا کجا ختم شود تا «وهو العلی العظیم» یا تا «هم فیها خالدون» ؟
پاسخ: آیة الکرسی تا «و هو العلی العظیم» است ولی در موارد خاصّی مثل نماز لیلة الدفن، احتیاط آن است که تا «هم فیها خالدون» خوانده شود.

10 دلیل برای شباهت اسرائیل و عربستان


به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت هافینگتون پست در گزارشی نوشت: عربستان سعودی و اسرائیل در ظاهر دشمنان خونی یکدیگر هستند. آن ها هیچ گاه رابطه دیپلماتیک نداشته اند و عربستان همیشه از حامیان فلسطین بوده است. اسرائیل نیز که همیشه ادعای در معرض خطر بودن دارد، از سوی بسیاری از حامیان و متحدان سعودی مورد حمله قرار گرفته است.
    
ادامه مطلب ...