بصیرت روز

فرهنگی ، سیاسی و نظامی

بصیرت روز

فرهنگی ، سیاسی و نظامی

علت میگرن کشف شد

 محققین آمریکایی با انجام آزمایشات متعدد موفق به کشف علت بیماری میگرن شدند.

علت میگرن کشف شد

محققین مرکز تحقیقاتی «سن دیگو»  آمریکا با انجام آزمایش بر روی کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که به بیماری میگرن مبتلا بودند، متوجه شدند که کمبود ویتامین دی، ریبوفلاوین (نوعی ویتامین بی) و کوآنزیم Q۱۰ موجب بروز میگرن در افراد  می شود.

محققین آمریکایی با گرفتن نمونه خون افراد مبتلا به میگرن و آزمایش آن متوجه شدند که در خون آنها کمبود ویتامین های ذکر شده، وجود داشت. نتایج این آزمایش نشان داد که فقر کوآنزیم Q۱۰ در بدن دختران و زنان جوان نسبت به پسرها و مردان جوان بیشتر و در پسرها و مردان جوان کمبود ویتامین دی نسبت به دختران و زنان جوان بیشتر است.

همچنین افرادی که دارای میگرن مزمن هستند، نسبت به کسانی که کمتر به این بیماری مبتلا می شوند از کمبود بیشتر ریبوفلاوین و کوآنیزم Q۱۰ رنج می برند. محققین آمریکایی بر این باور هستند که با انجام آزمایشات بیشتر و تکمیلی، به درمان قطعی بیماری میگرن دست یابند.

دلیل انتقال عفت مرعشی به آی‌ سی‌ یو

محسن هاشمی رفسنجانی، فرزند آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی از علت انتقال مادرش به آی سی یو خبر داد. 

محسن هاشمی رفسنجانی درباره دلایل آی سی یو رفتن خانم عفت مرعشی اظهار کرد: انتقال مادرم به بخش آی سی یو نگران‌کننده نیست و مشکلی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: پزشکان تشخیص دادند تا مادرم به آی سی یو منتقل شود چراکه در بخش، ملاقات‌کنندگان زیادی داشتند و به این دلیل از بخش به آی سی یو منتقل شدند تا ملاقاتی نداشته باشد.

هاشمی در پایان تأکید کرد: مادرم از نظر روحی و جسمی مشکلی ندارند و جای نگرانی نیست.

عفت مرعشی، همسر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی چهارشنبه گذشته به دلیل عارضه زخم اثنی‌عشر بستری و جراحی شد.

کاهش نرخ سود بانکی کلید خورد

در حالی که قرار بود بانک‌ها به زودی در رابطه با کاهش سود بانکی با یکدیگر توافق کنند این بار بدون توافق رسمی و در غیاب مصوبه شورای پول و اعتبار کاهش سود بانکی را کلید زدند.

بانک پاسارگاد سود سالانه سپرده  را از ۱۸ به ۱۶ درصد در کلیه شعب خود کاهش داده است. ظاهرا قرار است فردا یکی دیگر از بانک های بزرگ خصوصی نرخ سود را کاهش دهد.

کاهش بانک به بانک سود در حالی آغاز شده که پیش از این برای تغییر نرخ سود بانکی، معمولا بانک‌ها در قالب جلسه شورای هماهنگی گرد هم آمده و بعد از توافق برای کاهش نرخ سود آن را به تایید بانک مرکزی  رسانده و در نهایت با تصویب شورای پول و اعتبار در شبکه بانکی به اجرا در می آمد.

 این در حالی است که با وجود جلسانی که در هفته های اخیر بین مدیران عامل بانک‌ها برگزار شده، اما خبری مبنی بر توافق کلی و در نهایت تصویب توسط شورای پول و اعتبار منتشر نشده است.

در بخشنامه ای که بانک پاسارگاد به شعب خود برای کاهش نرخ سود ابلاغ کرده نرخ 

توضیحات اژه ای درباره علت لغو کنسرت‌ ها و اجرای حکم شلاق کارگران «آق‌‌ قلا»

سخنگوی قوه قضاییه درباره ورود سازمان بازرسی به قضیه فیش‌های حقوقی، علت لغو کنسرت‌ها ،نحوه اجرای حکم کارگران معدن آق‌‌قلا و ... توضیحاتی داد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در نود و هفتمین نشست خبری خود با اهالی رسانه ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در سه ماه گذشته فروردین و اردیبهشت و خرداد در مجموع 31 استان کشور متاسفانه 34 هزار و 646 کیلو مواد مخدر از انواع مختلف کشف شده که از این میزان حدود 936 کیلو هرویین، 88 کیلو شیشه و 168 کیلو کراک بوده است.
 
ادامه مطلب ...

ورشکستگی ارج تقصیر کیست؟

نابود شدن برند ارج نه ربطی به برجام دارد و نه پسا برجام. شرکت ارج از سال 86 ورشکسته شده است. تا قبل از سال 92 هفتاد درصد از پرسنل شرکت اخراج شدند.

طبق اسناد زیر که از صورت‌های مالی شرکت ارج استخراج شده، این شرکت از سال ۸۴ زیان‌ده بوده و از سال ۸۶ ورشکسته محسوب می‌شود. یعنی عملا ۱۰ سال است که این شرکت ورشکسته شده است.

نابود شدن برند ارج نه ربطی به برجام دارد و نه پسا برجام بلکه حاصل مدیریت معجره هزاره سوم است. سرکوب نرخ ارز در آخر دوره خاتمی و در دوره مدیریت احمدی‌نژاد که سبب افزایش شدید واردات و ارزان شدن محصولات خارجی نسبت به محصولات داخلی شد، نه تنها ارج که بسیاری از صنایع داخلی را ورشکسته کرد. در ادبیات اقتصادی به این پدیده صنعتی‌زدایی (deindustrialization)  گفته می‌شود که احمدی‌نژاد به نحو فاجعه‌باری آن را در ایران عملی کرد.

شرکت ارج سال ۸۷ با تصمیم هیات پذیرش به دلیل زیان انباشه از بورس اخراج شد یعنی این شرکت از همان سال‌ها عملا تعطیل بود. پرسنل این شرکت در سال ۸۴ (شروع ریاست جمهوری احمدی‌نژاد) ۱۰۳۰ نفر بود که در سال ۹۲ (پایان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد) به ۳۰۶ نفر کاهش یافت، یعنی ۷۰ درصد کارکنان شرکت اخراج شده و شرکت عملا تعطیل بوده است.

در مجمع عمومی سالیانه ارج در سال ۸۹، سهامداران تصویب کردند که کارخانه به قزوین منتقل شود و محل فعلی به فروش برسد. نباید از یاد برد که مصادره ارج در سال‌های اول انقلاب، هر چند باعث افت شدید کارایی این شرکت شده بود و با مدیریت دولتی امکان کمر راست کردن نداشت اما دلیل اصلی ورشکستگی برند بزرگی مانند ارج نبود، بلکه سرکوب ارزی باعث ورشکستگی ارج شد.

قانون اخذ مالیات از افزایش سرمایه ناشی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث شده بسیاری از شرکت‌ها نظیر ارج که در سالیان گذشته مداوم زیان‌ده بوده‌اند نتوانند با اصلاح ساختار مالی خود از افشا شدن ورشکستگی‌شان جلوگیری کنند!

سمند و 206 گران شد

ایران خودرو برای دومین بار در سال جاری قیمت سه محصول خود را افزایش داد و در قیمت‌گذاری جدید، نرخ این محصولات حدود 300 هزار تومان افزایش یافت.

در قیمت گذاری جدید محصولات ایران خودرو، قیمت سمند LX مالتی پلکس 30 میلیون و 500 هزار تومان، پژو 206 تیپ پنج معادل 37 میلیون و 100 هزار تومان و پژو 405 دوگانه سوز 30 میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده است.
قرار است این افزایش قیمت از ابتدای تیرماه اعمال شود.
 
ادامه مطلب ...

روسیه هواپیما مسافربری جدید می سازد

روسیه از یک هواپیمای مسافربری میان‌برد رونمایی کرده است که به اعتقاد آنان از هواپیماهای مشابه غربی نیز برتر است. این هواپیما که در سیبریه و با حضور دیمیتری مدودوف رونمایی شده است، MC-21 نام دارد و هنوز در مراحل تست است. انتظار می‌رود که تولید این هواپیما از سال ۲۰۱۷ شروع شود. نام دیگر این هواپیما، MS-21 است. مدودوف این هواپیما را عالی نامید و گفت که برای روسیه مهم است که جز تولیدکنندگان برتر هواپیما باشد، هر چند هزینه آن بسیار بالا باشد.
 
ادامه مطلب ...

جزییات معامله هسته‌ای ایران و آمریکا

 با اجرایی شدن برجام میان ایران و گروه ١+٥، سازمان انرژی اتمی هم جان تازه‌ای گرفته‌ است و تعاملات بین‌المللی این سازمان با نهادهای بین‌المللی و کشورهای دیگر نیز رونق گرفته است؛ گویی توافق هسته‌ای نوشدارویی برای خروج از آن شرایط پیشین بود. 
 
ادامه مطلب ...

فرماندهان داعش اهل عربستان سعودی هستند


به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از العالم، «شیخ حمید الهایس،» اعلام کرد تعداد زیادی سعودی در شمال رمادی و مناطق متعدد انبار حضور دارند و عامل بسیاری از عملیات های انتحاری نیز سعودی ها هستند و به طور کلی اندیشه تروریستی در منطقه منشأ سعودی دارد.
وی همچنین در واکنش به اظهارات اهانت آمیز سفیر عربستان سعودی در بغداد که شهر فلوجه را سرطان و ساکنانش را تروریست هایی توصیف کرده بود که باید کشته شوند، تاکید کرد دولت عراق باید به سخنان ثامر السبهان واکنش نشان دهد.
حمید الهایس تصریح کرد اولا اگر ساکنان فلوجه تروریست بودند چهارصد هزار نفر از آنها خانه و کاشانه خودشان را ترک نمی کردند. دوم آنکه در شهر فلوجه افراد تروریست حضور دارند و این انکار نشدنی نیست اما به این میزانی که السبهان گفته است نیست. علتش نیز جنگجویان عشایر فلوجه و انبار هستند که با داعشی ها در همه اراضی انبار می جنگند و جان فشانی‌های زیادی کرده‌اند.
وی تاکید کرد تروریست ها فقط در شهر انبار بیش از 30 هزار خانه را در شهر رمادی در استان انبار منفجر و همین رقم را نیز در فلوجه و مناطق دیگر ویران کرده اند. دولت باید پاسخ بدهد و مشخص کند چه کسی در این مناطق تروریست و چه کسی ضد تروریسم است.


این بانک‌های ربوی دیگر نمی‌گذارد نمازهای جماعت ما اثر کند!

افسران - این بانک‌های ربوی دیگر نمی‌گذارد نمازهای جماعت ما اثر کند!


[در] مقابل دارد که یک درهم ربا اگر کسی بگیرد بدتر از هفتاد بار فلان است در کنار کعبه!
خُب این بانک‌های ربوی دیگر نمی‌گذارد نمازهای جماعت ما اثر کند! ...
حالا مغرور نشویم که نماز جماعت می‌خوانیم نماز ما از ده نفر بیشتر است، آن گناهان را ببینیم ...
«اعاذنا الله من شرور أنفسنا و سیّئات أعمالنا»
برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره لقمان، آیات 26 الی28/ رادیو معارف/برنامه بر کرانه نور، 1395/2/4 

این تنها درباره نماز جماعت نیست که اگر کسی حالا نماز جماعتش به ده نفر رسید خوشحال بشود من آن‌قدر ثواب بردم که جن و انس نمی‌توانند بنویسند.


وحشت فرمانده ارشد آمریکایی از جنگنده "ایرانی"

نهاجا در دوران پس از جنگ تحمیلی هم در تولید قطعات و اورهال جنگنده‌ها نقش مهمی را ایفا کرد و توانست انواع جنگنده‌های موجود در نیروی هوایی جمهوری اسلامی را تعمیر اساسی کند. این تنها بخشی از توانمندی هوایی ارتش و بعد دیگر قدرت نهاجا در تولید جنگنده ها در منطقه غرب آسیا است. 

 

ادامه مطلب ...

حدیث روز/ سیمای زنان بد در آخرالزمان

افسران - حدیث روز/ سیمای زنان بد در آخرالزمان

امیرمؤمنان امام علی علیه السلام فرمود:
در آخرالزمان و هنگام نزدیک شدن قیامت که بدترین زمان هاست، زن هایی ظاهر می‌شوند که برهنه و لخت آشکار می‌گردند، زینت های خود را آشکار می‌سازند.
به فتنه ها داخل می‌شوند و به سوی شهوت ها می‌گرایند و به لذت‌ها می‌شتابند، حرام‌های الهی را حلال می‌شمارند و در جهنم جاودانه خواهند بود.

متن حدیث:

یَظْهَرُ فی آخِرِ الزَّمانِ وَاِقْتِرابِ السّاعَةِ وَهُوَ شَرُّ الاَْزْمِنَةِ نِسْوَةٌ کاشِفاتٌ عاریاتٌ مَتَبَرِّجاتٌ داخِلاتٌ فِی الْفِتَنِ، مائِلاتٌ اِلَی الشَّهَواتِ، مُسْرِعاتٌ اِلَی اللَّذّاتِ، مُسْتَحِلاّتٌ لِلْمُحَرَّماتِ فی جَهَنَّمَ خالِداتٌ.